سادگی اجرا در کاردستی حیوانات ایستاده مقوایی
بحث کاردستی همیشه برای بچه ها داغ و جذاب بوده و هست .واگر ساخت کاردستی به صورت خلاقانه اجرا شود این جذابیت صد چندان میشود . منظور من از خلاقیت این است که سعی کنید کودکان یاد بگیرند به صورت ساده و سه بعدی (حجمی ) کاردستی درست کنند. چون اعتقاد دارم خلاقیت از چیزهای ساده شروع میشود.در این درس کاردستی کودکانه:حیوانات ایستاده مقوایی شما با یک رویکرد خاص در کاردستی کودکان روبرو هستید که میتواند تاثیر زیادی بر روی هنر کودکان بگذارد.
دو نکته مهم در آموزش کاردستی به کودکان
دو نکته خیلی مهم در آموزش کاردستی به کودکان این است که :۱- چرا کودکان به ساخت کاردستی های حجمی یا همان سه بعدی علاقه زیادی نشان میدهند ؟ در جواب باید بگویم اولین نکته و مهم ترین جواب واژه بازی است . بله بچه ها نسبت به کاردستی های سه بعدی حس بازی قوی تری خواهند داشت. چرا که در کار هنری اولین موضوع که برای کودکان مهم است موضوع بازی است. که من بارها در دروس و مقالات مختلف درباره آن توضیح داده ام . و باز هم تاکید میکنم هنر کودکان اگر بازی را از آن حذف کنید دیگر برای بچه ها جذاب و آموزنده نخواهد بود.
۲- دومین نکته نتیجه نهایی کاردستی برای کودکان است . به این معنی رویکرد آموزش و ساخت کاردستی بایستی برای کودکان یک نمود عینی داشته باشد .وقتی یک کودک کاردستی درست میکند باید یکی از موارد زیر حتما اتفاق بیقند .یا بتواند با کاردستی بازی کند مانند ساخت فر فر یا بادبادک و… یا بتواند از آن به صورت کاربردی استفاده کند مانند کاردستی جامدادی یا اینکه بتواند از آن در تزئینات خانه و اتاق خود استفاده کند. مانند کاردستی قاب عکس و.. و همه اینها با تشویق شما نسبت به کار بچه ها نتیجه خواهد داد . فراموش نکنید کودکان در اجرای کارهنری انتظار دارند که دیده شوند .
کاردستی کودکانه:حیوانات ایستاده مقوایی

کاردستی حیوانات
یکی از جذاب ترین نوع کاردستی و شاید بتوان گفت یکی از بهترین و تاثیرگزارترین نوع کاردستی برای کودکان است .شاید بخواهید دلیل این حرف مرا بدانید . من در ادامه و در شرح درس دلیل این گفته را بیان میکنم. در ابتدا به سراغ موضوع کاردستی با مفهوم ایستایی برویم. موضوعی که ضمن اینکه حجمی بودن کار را میرساند بیان کننده این موضوع است که کودک بتواند تعادل یک کاردستی را طوری رعایت کند که کاردستی بتواند به صورت ایستاده قرار بگیرد. در این درس من با موضوع حیوانات مقوایی این موضوع را برای کودکان بیان کرده ام .

کاردستی ساده حیوانات
من برای این موضوع از ابتدایی ترین و ساده ترین تمرینات و کارهای کاردستی با بچه ها شروع کردم و بعد در مراحل بالا تر تکنیک های پیشرفته را مطرح کردم این درس میتواند برای بچه ها اول تا پنجم جذاب باشد ولی فراموش نکنید که ۵۰ درصد جذابیت در شیوه اجرای شماست . من در ابتدا یک مقوا را از وسط تا زدم و بعد بچه ها هم همین کار را کردند. بعد این مقوای تا خورده برای بچه ها شبیه کوه و چادرشدچون ذهنیت بچه ها تغییر کرد و مقوای تخت ماهیت دیگری به دست آورد.
حال نوبت به برش شد من قسمت پاییت و سمت باز مقوا را به صورت یک نیم دایره بریدم تا ذهنیت بچه ها از کوه و چادر خارج شود . تا این مرحله به بچه ها نگفتم موضوع کاردستی چیه . بعد از برش باز از بچه ها پرسیدم و بچه ها تونل سوراخ موش و … گفتند. من با یک تکه مقوا یک دایره بریدم و بعد یک نوار باریک شبیه هم به انتهای مقوا چسباندم و برای دایره چشم و دماغ و دهان و گوش کشیدم و نتیجه نهایی برای بچه ها یک حیوان شد .ولی هنوز کامل نشده بود چون رنگ حیوان مهم بود. من مقوا را نارنچی رنگ زدم و بعد روی آن چند خط سیاه کشیدم بچه ها همه با ذوق کاردستی بر من را نگاه میکردند بعد از بچه ها پرسیدم و همه با هم گفتند ببر .
ساختار کاردستی برای کودکان ۲ تا ۱۵ سال
الان نوبت بچه ها بود که درست کنند. چون اولین باری بود که به این شیوه کار میکردند خودم هم به آنها کمک کردم تا بتوانند یک ببر به صورت کاردستی ایستاده درست کنند . به بچه ها در حین درست کردن کاردستی می گقتم که ببر ایستاده و میخواد بره شکار با بعضی عبارت و خیال پردازی ها سعی میکردم تصور ایستادن کاردستی در ذهن بچه ها جا بیفتد . این کار به همینجا ختم نشده چون بچه ها حیوانات بیشتری را در جلسات بعد و در خانه درست کردند. و بعد با مقوا یک جنگل درست کردیم به صورت ماکت و بچه ها حیوانات خودشان را داخل جنگل قرار دادن . کلی بازی و داستان سرایی برای این حیوانات داشتیم و به قول یکی از بچه ها کلی خوش گذشت .
در مراحل بالاتر این تکنیک را برای بچه ها کلاسهای دوم به بالا نیز خوام داشت البته با یک ساختار دیگر و کمی پیشرفته تر .من در شیوه اجرای کاردستی برای کودکان ۲ تا ۱۴ سال یک فرمول و متد اجرایی دارم که به صورت کلی برای شما بیان میکنم . من ساختار کاردستی را بازی – حجمی بودن (سه بعدی ) -سادگی در اجرا و در پایان نتیجه نهایی آن میدانم . این ساختار باعث میشود کاردستی تاثیر بیشتری داشته باشد به اعتقادمن کاردستی خارج از این ساختار یا سرگرم کردن بچه ها است و یا وقت تلاف کردن .اگر هر مربی این ساختار را درک کند به راحتی می تواند برای بچه های ۲ تا ۱۴ سال طراحی آموزشی خلاقانه داشته باشد .

کاردستی حیوانات ساده
در دروس آینده شما را با کاردستی های ساده کودکانه آشنا میکنم که نیازی به چسباندن نداشته باشد و کاملا حالت ایستایی و حجمی داشته باشد . این سری از آموزش کاردستی کودکانه:حیوانات ایستاده مقوایی تمرکز روی اصول آموزش کاردستی دارد .
]
سلام وقت بخیر بسیار عاااالی بود. خدا حفظ تون کنه.
۱۶۷
خیلی جذاب بود مرسی
۱۸۴