تکنیک لکه اتفاقی و درک اتفاق برای کودکان
من در این درس نقاشی با لکه اتفاقی میخواهم یکی از خلاقانه ترین و مهمترین تکنیک های موجود در دنیا را برای شما معرفی کنم .که در تمام سطوح مختلف از پیش دبستان تا دانشگاه های هنر به این سبک آشنا هستند. من در ابتدا درباره تکنیک لکه اتفاقی نکاتی را بیان میکنم وبعد به خود تکنیک می پردازم.در عالم هنر اتفاق به معنی بد تعبیر نمیشود. گاهی یک اتفاق یک جریان را به وجود می آورد. یک جرقه یا نگاه یک کلام و ..
باعث میشودیک اتفاق خوب شکل گیرد.و اینکه ما درک کنیم یه یک لحظه میتواند خلاقیتی را شکل دهد مهم است و این موضوع برای هنر و ذهن و شخصیت کودک میتواند بسیار کارآمد باشد .حال بیایم از این دریچه به این تکنیک نگاه کنیم که یک کودک چطور میتواند یک اتفاق را کنترل و یا اینکه با آن کنار بیاید و از پس آن برآید.
تکنیک های هنری کودکان ابزاری برای تقویت شخصیت
من مطمناخیلی از مربیان به عنوان مربی هنری کودکان هیچ گاه از این دریچه به این تکنیک نگاه نکرده بودید که واقعا چرا این تکنیک باید برای کودکان مفید باشد ؟ شاید شما در جواب بگوئید این تکنیک باعث میشود که ذهن و رویا پردازی کودکان تقویت شود . بله کاملا درست است ولی این نمیتواند کل یک تکنیک را شامل شود . چرا که در هنر مدرن و متد های روز دنیا آموزشهای جانبی به مراتب بیشتر از خود کار عملی مثل نقاشی کشیدن اهمیت پیدا کرده اند.
اگر قبول داشته باشیم که هنر برای پرورش ذهن و مهارت های کودکان است پس بیاد قبول کنیم یکی از این مهارت های درونی اعتماد بنفس است . ما همه آموزشها را میدهیم تا کودک بتواند در آینده موفق باشد و از پس کارهای و مشکلات و اتفاقات به راحت بر آید .و این یعنی اعتماد بنفس .
یعنی یک روش یا رشته هنری میتواند باعث شود تا بچه ها نسبت به خیلی از مسائل و مفاهیم و مهارت ها تبحر کافی داشته باشند. یک مثال ساده: فکر میکنید اگر توپ یک کودک پاره شد کودک چه واکنشی نشان میدهد؟( البته منظور من کودکان بالای ۷ سال است)مسلما خیلی از بچه ها ناراحت میشوند و شاید بیشتر آنها بخاطر توپشان گریه کنند. و شما این را طبیعی بدانید . بله ولی آیا میشود یک کودک را طوری تربیت کرد که بعد از اینکه به صورت ناخودآگاه ناراحت شد بتواند خودش را کنترل کند و از همان توپ پاره شده در یک جهت خلاقانه استفاده کند ؟
پرورش شخصیت با ابزار هنری
شاید شما فکر کنید تعبیر و تفسیر من از این تکنیک برای کودکان سخت و خارج از درک آنها باشد. ولی من به شما اطمینان میدهم اگر از دریچه درست به این آموزش و روش نقاشی دقت کنید. خواهید دید که میتواند تاثیر هر چند اندکی را روی شخصیت و رفتار کودکان قرار دهد . در این تکنیک در حالت خیلی عادی و ساده آن یک لکه رنگی بر روی سطحی پاشیده میشود. و این لکه در یک حالت و ترکیب قرار میگیرد. لکه بعدی کنار آن و لکه های بعدو… تا زمانی که هنرمند تشخیص دهد کار به اتمام رسیده . خیلی از هنرمندان به این نوع نقاشی نقاشی مدرن می گویند در واقع مدرن نقطه مقابل کلاسیک و سنتی است.
نقاشی لکه اتفاقی با یک رنگ تمام نمیشود
اما درنقاشی کودکانه این تکنیک با یک رنگ شروع میشود و برخلاف هنر بزرگترها میتواند با همین یک لکه رنگی به مرحله رویا پرداز وارد شود . همانطور که گفتم اگر برای بچه ها تشریح شود که چرا لکه اتفاقی یک تکنیک جذاب و جالب است کودک با اشتیاق بیشتری کار هنری را انجام میدهد .ولی واقعا چطورمیشود این کار را انجام داد؟من میخواهم روی اینکه یک اتفاق میتواند یک اتفاق خوب باشد ذهنیت کودکان را درگیر کنم و بعد اینکه هر کودک میتواندبه وجود آورنده یک اتفاق خوب باشد .مثلا بدون اینکه به کودک گفته شود او به دوستش کمک کند . منظور من این است که کودک در مقابل یک اتفاق پیش بینی نشد واکنش مثبت داشته باشد . یک مثال دیگر .
فرض کنید کودک یک نقاشی میکشد و ناگهان یک رنگ روی نقاشیش میریزد در حالت طبیعی کودک ناراحت مییشود و تصورش این است که نقاشیش خراب شده ولی اگر همین کودک این اتفاق را بتواند درک کند و ذهن خلاق خودش را به کار گیرد. میتواند همان نقاشی را به یک نقاشی جدید تبدیل کند .این مهارت ذهنی تمزینات زیادی دارد که من در آینده نزدیک به آن خواهم پرداخت .ولی این درس میتواند مقدمه ای باشد برای این موضوع مهم
وارد کلاس من شوید
من در این قسمت قبل از شرح درس یک اشاره کوتاه به این موضوع میکنم تا ذهن شما درگیر این مساله شود . من این موضوع را با این مثال با بچه ها شروع کردم یکی از بچه ها به بیرون کلاس رفت گفتم هر وقت اشاره کردم در بزندبعد از در زدن من به بچه ها گفتم این در زدن نشانه چیست؟ همه بچه ها گفتند یکی میخواد بیاد داخل. من گفتم شما از کجا میدانید کسی که در زد که چیزی نگفت. یکی از بچه ها گفت خوب آقا در زدن یعنی میخواد بیا تو دیگه .. بعد به بچه ها گفتم پس در زدن معنی آمدن به داخل رو داره مطمن بودم بچه ها هنوز متوجه نشدن بعد به سراغ مثال بعدی رفتم
یک دایره زرد رو به بچه ها نشان دادم گفتم این میتونه شبیه چه چیزی باشه؟ هرکدام از بچه ها چیزی گفتند از خورشید – چراغ راهنمایی و… گرفته تا موضوعات مختلف و ذهنی . بعد من یک دایره قرمز رو به بچه ها نشان دادم گفتم بچه ها این تصویر دایره میتونه شبیه چیزی باشه؟ باز بچه ها گفتند توپ – بادکنک – دکمه و… بعد من قیچی رو برداشتم و تکه ای برش منحنی روی دایره زرد زدم و از حالت دایره خارج شد بعد به بچه ها گفتم حالا میتونه شبیه چی چیزی باشه؟ . این بار بچه ها سکوت کردند.
از یک تکه کاغذ بریده شده یک شکل تصور کن
من شکل را چرخاندم گفتم خوب دقت کنید ببینید شبیه پی میتونه باشه بعد شکل را روی تخته وایت برد چسباندم و به بچه ها گفتم دقت کنید و اگر چیزی به ذهنان رسید بگوئید . بالاخره یکی از بچه ها از شکل بدن یک جوجه را تشخیص داد و از او خواستم بیاید و آن شکل رابا ماژیک کامل کند البته خودم هم به او کمک کردم تقریبا همه بچه ها متوجه کار شدند . در مرحله بعد به همه یک کاغذ دادم که بریده یک کاغذ رنگی روی آن چسبیده بود بریده های مختلف و به بچه ها گفتم از این تکه کاغذ بریده شده یک شکل پیدا کنید بعد اطراف آن را با مداد رنگی رنگ بزنید . تقریبا با راهنمایی من همه بچه ها این کار را انجام دادند.
دو لکه رنگی و یافتن تصاویر مختلف
در مرحله بعدی کا را با رنگ شروع کرد روی مقوای هر کدام از بچه ها یک مقدار کم رنگ آبی ب یک مقدار کمتر رنگ قرمز قرار دادم بعد یک مقوای دیگ را روی آن قرار دارد و از دوتا از بج ها خواستم به نوبت خیل آرام روی مقوا دست بکشند بعد مقوا ها را از هم جدا کردم حال دو مقوا با دو لکه رنگی آبی و قرمز داشتیم که به صورت یک لکه بزرگ بر روی دو مقوا شکل گرفته بود برای همه بچه ها این کار را انجام دادم بعد از بچه ها خواست با دقت در این لکه ها نگاه کنند و چیزی یا تصویر را بیابند و بعد با ماژیک یا مداد رنگی آن را بیشتر مشخص کنند . این کار به قدرت تخیل و تمرکز خوب نیاز دارد و برای کودکان بسیار مهم خواهد بود .
لکه اتفاقی و یک موجود تخیلی
در این مرحله نقاشی ساده و فانتزی کودکانه را با بچه ها با این تکنیک کار میکنیم یک لکه رنگی را مانند تصویر زیر برای بچه ها درست کنید روش آن هم به این صورت است که مقداری رنگ مثلا زرد را رقیق کنید بعد با کمی فاصله روی مقول بچکانید طوری که بعد از برخورد رنگ با سطح مقوا رنگها پخش شود بعد از خشک شدن از بچه ها بخواهید یک موجود تخیلی و فانتزی را درست کنند این موجود میتواند یک چشم یا چند چشم داشته باشد و…
به نظر من شما میتوانید بچه ها را در موقعیت های خاص قرار دهید تا بچه ها بتوانند اعتماد بنفس بالایی را به دست آورند یا نسبت به واکنش های سریع خود تسلط پیدا کنند برای این کار تمرینات زیادی وجود دارد که یکی از مهمترین این تمرینات همین بحث لکه اتفاقی است که مربی میتواند ضمن انجام مراحل کار که در بالا به آن اشاره شد در باره اینکه اگر یک اتفاق یا یک اشتباه در نقاشی به وجود آمد کودکان میتوانند همان اتفاق را به ذهن و خلاقیت خود به یک کار جدید تبدیل کنند
نتیجه گیری این درس : لازمه هر کار و هنری شناخت کافی از آن است شما به عنوان مربی هنری بایستی اصول و مبانی هنرهای بصری کودکان رایدانید و آگاه باشید که شناخت از تکنیک ها برای کودکان کافی نخواهد بود سعی کنید کاردستی های خلاقانه با تکنیک دور ریختنی ها را با بچه ها انجام دهید چون این نوع کاردستی ها به ذهن و شخصیت کودکان کمک میکند. در این آموزش من سعی کردم به شما این نکته را بازگو کنم که هر تکنیک و فعالیتی برای کودکان جنبه های جانبی بسیار مهمی دارند. که میتوانید با صبر و برنامه ریزی روی این مسائل کار کنید .در این درس به کودک آموزش میدهید که یک اتفاق یک اتفاق است و او میتواند از پس هر اتفاقی بر آید البته این مفهوم در طول زمان برای کودک نهادینه میشود و کودک را در سنی که ما توقع داریم به مرحله ای از شایستگی و اعتماد بنفس میرساند .
دوستانی که با این سایت همراهی میکنند و وقت میگذارند برای اینکه نتیجه بهتری از وقت با ارزش خودشان و سایت دریافت کنند سه کار را حتما انجام دهند اول اینکه با دقت مطالب سایت را بخوانند و یادداشت برداری کنند چون اتفاق افتاده که بعضی از صفحات به دلایل مختلفی حذف یا از دسترس خارج میشود دوم به لینک های آبی که من قرار داده ام مراجعه کنند و آن مطلب را بخوانند و سوم حتما در پایین این صفحه نظرات پیشنهادان و سولات خودشان را بنویسند .
سلام به شما سوال اینکه در هر دوره ای تکنیکهای تقریبا یکسانی وجود داره همین تکنیکهای لکه که الان من اطمینان دارم همه بچه های مثلا ۴ تا ۱۲ سال انجامش دادن
به نظر شما چه طور میشه به تکنیکهای جدیدی تری رسید؟؟؟
۱۶۹
سلام بر شما .. بله درست می فرمایید خیلی از تکنیک ها ساختار یکسانی دارند ولی این سطح کار و نوع اجرا و اهدافی است که شما برای بچه ها طراحی می کنید متفاوت است مثلا در لکه اتفقی برای بچه های اول دبستان همینکه دک کنند اتفاقی که می افتد میتوانند با صبر و فکر از پس آن برآیند و به یه کار جدید برسند کفایت می کند و همان لکه اتفاقی مثلا میشود یک کاراکتر شیطونک . ولی برای بچه ها بزرگتر مثلا همنشینی رنگها ترکیب رنگها و.. مهم خواهد بود
۱۶۰