نقاشی در شرایط غیر عادی تغییر در ساختار اجرایی
در هنر کودکان بخصوص کودکان بین سنین ۵ تا ۹ سال تغییر در ساختار و نحوی آموزش باعث میشود یک نوع تغییر خاص در ذهن به وجود بیاید. و در کنار آن به مهارت آموزی و تحرک بخشی در کودک بیشتر کمک شود. هنر برای کودک خواص مختلفی دارد. که بهره گرفتن از این خاصیت ها به مربی کمک میکند تا کلاس مفید و پویایی برای خود داشته باشد. و مطمنا کودک نیز بهره بیشتری خواهد گرفت .در این درس یعنی ۵نوع نقاشی در شرایط غیر عادی بحث بر سر این موضوع است که تغییر در چه قالب و روشی بایستی برای کودک پیاده شود. که نتیجه مطلوب به دست بیاید.
مطمنا هر نوع روش و برنامه ای بدون فکر و اجرا غیر قابل نتیجه خواهد بود. بخصوص برای کودکان که به لحاظ روحی و عاطفی شرایط سخت تری دارند
این تغییر در در دنیای هنری کودکان میتواند در هر بخشی اتفاق بیفتذ. مثلا در نوع استفاده کردن از وسایل نقاشی یا نوع نشستن و حالت کودکان در نقاشی یا اینکه نوع بیان و تغییر در نوع روش و تکنیک باشد. و این تغییر در هر قسمت نتایج مخصوص به خود را خواهد داشت .حال من میخواهد در حالت و موقعیت کشیدن نقاشی یعنی در نوع نشستن و محل استقرار کودک در حین نقاشی تغییر ایجاد کنم (البته من در این سایت تغییر در موضوعات و بخش های دیگر هنر کودک برای شما مطلب خواهم داشت مثلا ۱۵ جایگزین برای مقوا و کاغذ در نقاشی کودکان )
هدف گزاری برای آموزش بهتر
در این نوع تغییر من سه هدف اصلی را دنبال میکنم و از شما میخواهم حتما برای آموزش یا هر درس خود ۳ هدف را در نطر بگیرید که بدون هدف شما به نتیجه نخواهید رسید . در هدف اول میخواهم کودک این حس آسودگی و راحتی را دریایند دومین هدف تحرک بیشتر در کودکان است و هدف سوم تقویت پرورش ذهن خلاق کودک است که در ادامه به آن خواهم پرداخت.
درس اول تغییر در جایگاه ابزارنقاشی وکودک
در درس ۵نوع نقاشی در شرایط غیر عادی قرار است کودک با دراز کشیدن زیر میز روی مقوایی که زیر میز چسبیده شده نقاشی کند. و رنگ آمیزی کند. اگر دقت کنید می بینید دقیقا برعکس روال معمول این درس خواهد بود. یعنی در روال عادی کودک روی صندلی می نشیند و روی میز روی مقوا نقاشی میکند در صورتی که این کار برعکس خواهد بود.
کودک در وحله او شاید برایش کمی جالب – عجیب و خنده دار باشد ولی وقتی عملا در این شرایط قرار میگیرد به سختی کار واقف خواهد می شودتلاشش را بیشتر میکند. و در عین حالی که برایش جذابیت دارد کمی هم به واسطه نقاشی کشیدن به خودش زحمت میدهد. و همین کار باعث میشود تحرک و تقویت نیروی جسمانی او بهبود ببخشد .برای شروع کار شما ابتدا قبل از ورود بچه ها زیر میز آنها مقوا بچسبانید. و سعی کنید برنامه امروز را با یک بازی و شوخی شروع کنید. تا جذابیتش برای بچه ها به وجود بیاید.

نقاشی با پا
برای همین کار بعد از چسباندن به بچه ها بگوئید قرار است نقاشی بکشند و طوری وانمود کنید که مقوا را باید بیابند . همین شوخی و کنجکاوی بچه ها مقدمی خوبی میشود برای شروع نقاشی. بعد هم همه بچه ها زیر میز به حالت خوابیده قرار میگیرند و سعی میکنند موضوع نقاشی را روی مقوا ترسیم کنند این یکی از جذابیت ها در تغییر ساختار نقاشی کودک است.
اگر شرایط کلاس برای این کار مساعد نبود میتوانید به صورت نوبتی یا مسابقه ای در یک زمان خاص برای چند نفر اجرا کنید و بعد گروه بعدی این کار را انجام دهند. حتی بچه ها میتوانند این کار را با کمک پدر و مادر در منزل انجام دهند. و برای شما فیلم و عکس بیاورند.
یک نکته دیگر : این روش و تغییر ساختارهای دیگر هم دارد مثلا نقاشی با سر یعنی ماژیکی به کلاه نصب شود و کودک بعد از گذاشتن کلاه سعی کند یک دایره یا یک شکل ساده را بکشد و یا اینکه با پا بخواهد نقاشی کند یعنی کودک به انگشتان پای خود رنگ بماد و سعی کند بدون دخالت دست و فقط با پا یک موضوع را ترسیم کند از دیگر نقاشی ها با این ساختار میتوان نقاشی با دهان نام برد یعنی کودک مداد یا مازیک یا قلم و را به دهان بگیرد و یا اینکه نقاشی با چشم بستهیا اینکه با پا نقاشی بکشید . تمام این موارد در نقاشی کودک بسیار مهم است و جنبه های روانی خاصی را برای کودک شامل میشود .
شما میتوانید تمام این ۵نوع نقاشی در شرایط غیر عادی را با کودکان اجرا کنید و به اهداف خود دست بیابید
این آموزش ها خلاقانه و بسیار جذاب است از ایده های خوب و کاربردی شما در پیشبرد کارگاه بسیار سپاسگزارم
۷