دوره های غیر حضوری مطالب تخصصی سایت هنرکودکان بیشتر بدانید
  فروردین ۳۱, ۱۴۰۰
 ورود / ثبت نام
0

سبد خرید شما خالی است.

مشاهده سبد خرید
  فروردین ۳۱, ۱۴۰۰
0
0

نمایش خلاق و خلاقیت کودکان قسمت اول

231 بازدید

نمایش خلاق و خلاقیت کودکان

آشنایی با نمایش خلاق کودکان

در این قسمت من به بررسی این هنر در سه درس خواهم پرداخت و شرح موضوعات جانبی نیز از برنامه های آموزشی من برای این هنر خواهد بود لذا در ابتدا این سه جنبه را برای شما ذکر میکنم

  • نگاهی به نمایش خلاق و خصوصیات و شرایط لازم برای این هنر
  • نقاط ضعف و قوت و راهکارهای پیشنهادی
  • تمرینات مهم و برسی نتایج

 

چند سالی است که موضوعی تحت عنوان نمایش خلاق برای کودکان در بین مدارس و محیط های آموزشی رواج پیدا کرده است.  البته نه به صورت جدی و کارشناسانه . متاسفانه چون چهار چوب و برنامه ای مدونی برای آن وجود ندارد و اگر هم مطلبی در دست باشد به صورت کلی بیان شده وباعث شده  این موضوع به صورت بلاتکلیف باقی بمانده .نباید تصور کنید نمایش خلاق همان نمایشی است که همه از آن تصور دارند نمایش خلاق یک نوع بازی به همراه روانشناسی و آموزش است تا یک کودک یا کودکان به مهارت های خاصی در زندگی تحصیل برسند.

این مهارت ها جنبه های مختلف فکری – جسمی – روابط اجتماعی – فن بیان و سخنوری را بهبود می بخشد و نتیجه آن این است که ودک بتواند بهترین زندگی را داشته باشد .این هنر را بدان جهت نمایش به آن اضافه کرده اند که در واقع بازگو کننده زندگی روزمره یک کودک است یک کودک در قالبهای خاصی همان رفتار گفتار و تفکر خود را بازسازی میکند و در این بین به نقاط ضعف و قوت خوت پی میبرد و چیزهایی را می آموزد که میتواند این روند زندگی را بهبود ببخشد.

به همین خاطر در نمایش خلاق بخصوص برای کلاس اول دبستان ما با متن و داستان سرو کار نداریم بلکه از حرکات و گفتار بداهه به موضوع میرسیم در ادامه به روش کار خواهم پرداخت .

من در اینجا قصد دارم نگاهی به نمایش خلاق داشته باشم و بعضی از جنبه های این نوع نمایش را برای شما بیان کنم.

در تعریف نمایش خلاق باید بگویم که تعاریف زیادی وجود دارد که بعضی ها به جنبه های بازی آن توجه دارند و بعضی به حرکات و تخیلات کودکان  از این رو میتوان گفت نمایش خلاق یعنی ایجاد فضای شاداب بر پایه حرکات و توجه به گفتار در قالب بیان یک موضوع برای کودکان در جهت رفع بعضی مشکلات کودکان ویا بالا بردن توانایی های کودکان  . در ادامه این تعریف توضیح داده خواهد شد.

در نمایش خلاق کودکان سه اصل را باید مد نظر قرار داد اول توجه به حرکات دوم بیان و سوم شخصیت سازی و چهارم تخیل(خلاقیت )

در بخش حرکات

پانتومیم (حرکت وبیان موضوعی بدون کلام )نقش مهمی دارد دراین نوع از حرکات کودک از تخیل و بدن خود استفاده میکند تا موضوع را به مخاطب برساند .

حرکات ریتمیک : در این نوع از بخش حرکات کودک تلاش دارد به یک نوع هماهنگی بین دست و پا و سر برسد که یک نوع ریتم خاصی را تداعی کند در این قسمت  برای کمک به ریتم از صدا هم استفاده میشود

در بخش گفتار یا بیان

بداهه سازی و یا بهتر بگوئیم بداهه گویی یعنی کودک بدون دشتن متن از قدرت تخیل و حافظه خود استفاده میکند تا موضوعی را بیان کند . با کمک لغات بالا ببرد که در این زمینه تمرینات بسیار زیادی وجود دارد که معروف ترین آن بازی ای است که هر کودک یک کلمه میگوید و کودک بعدی بایستی همان کلمه را بگوید و خود نیز یکی به ان اضافه کند تا جایی که یک جمله ساخته شود .

شخصیت سازی

کوکان میتواند خود را بجای اشیا و آدمهای مختلف و حیوانات تصور کند و رفتار و حرکات آنها را شبیه سازی کند در شخصیت سازی توجه کودک به خصوصیات هر آدم و حیوان و… بالا میرود کودک یاد میگیرد هر موجودی دارای یک سری رفتار و گفتار خاص خودش است که معرف شخصیت اوست پس کودک با شناخت از این خصوصیات به طراحی شخصیت سازی از آن موجود اقدام میکند . مثلا حرکات یک پیرمرد با یک آدم آهنی  و یک خرگوش  را فرامیگیرد او آرام آرام خصوصیات گفتار آنها را متناسب به هر شخصیت اجرا میکند

خلاقیت

و خلاقیت دیگر موضوع نمایش خلاق که بایستی بگوئیم در نمایش خلاق همانطور که از اسم آن پیداست کودک از خلاقیت خود به حرکت گفتار و نمایش میرسد و خلاقیت نقش مهمی در نمایش خلاق دارد

blank

در نمایش خلاق بایستی هدف و نتیجه کار معلوم باشد اینکه ما تعدادی از کودکان را جمع کنیم و بخواهیم برای ما حرکاتی و یا گفتاری را بگویند مطمنا نمایش خلاق نخواهد بود نمایش خلاق بر پایه اصول و برنامه ای هدفمند بنا شده است .در باره نقش خلاقیت بایستی بگوئیم کودک بار بهرگیری از خلاقیت ذاتی خود دست به ابداع در کلام حرکات و… میزند و میخواهد با خلاقیت خود موضوع را بهتر و زیبا تر به مخاطب برساند

و در پایان توجه به هماهنگی یعنی اینکه کودک بتواند بین گفتار و حرکات خود هماهنگی به جود بیاورد مرحله نهایی است .توجه داشته باشید ما نمییخواهیم بازیگر تربیت کنیم و نام نمایش خلاق به مفهوم عام آن یعنی به معرض دید قرار دادن است نه به معنی نمایش یا همان تاتر .

در نمایش خلاق دکور و لباس نمایش لازم و ضروری نیست در واقع در این نوع نمایش توجه به کودکان به توانایی های خود مورد نظر است در کانون پرورش فکری کودکان اصطلاحی رایج بود به نام فعالیت کانونی که پایه و اصول آن این بود که ما با بهرگیری از امکاناتی که در دست دارید بتوانیم به هدفمان برسیم مثلا در همین نمایش خلاق مربی کانون پرورش اگر میخواست برای درک بیشتر کودک و قراردادن کودک  در فضا نمایش خلاق کوهی را داشته باشد با استفاده از یکی از صندلی های کلاس و ایستادن کودک روی آن تداعی کوه را به تماشاچیان میرساند .در نمایش خلاق یک کودک میتواند بزرگترین موجود جهان باشد میتواند نقش یک پروانه را ایفا کند در نمایش خلاق امکانات حرف نمیزنند این کودک و خلاقیت اوست که حرف اول و آخر را میزند در این هنر مربی بایستی دانش بالایی از هنر نمایش فن بیان و…داشته باشد  در نمایش خلاق مربی باید خلاق ترین فرد حاضر در کلاس نمایش باشد اوست که همه را هدایت میکند .

سالها پیش در تلویزیون جناب استاد هادی مرزبان برنامه ای که اصول نمایش خلاق را بیان میکرد داشت بنام ما میتوانیم در این برنامه تعدادی جوان با بهرگیری از گفتار حرکات و … در طی مراحلی به نمایش مورد نظر میرسیدند.

بعدها من در مدرسه ای این کار را به صورت جدی انجام دادم که نوع کار خودم را برای شما شرح میدهم

من با استفاده از بازی در محیط مناسب( که لازم است بگویم محیط برای اجرای نمایش خلاق مهم می باشد ) کودکان رادرصورت دایره ای  قرار میدادم و از آنها میخواستم دور یک دایره بچرخند فاصله ی خود با نفر جلویی را حفظ کنند هر جا می گفتم بایستند اگر کلمه ای خاص را بگوبم مثل مجسمه باشند با تمرین حرکت دست سر و .. همه را تمرین میکردم بعد در مراحل بعدی به حرکات کلمات اضافه میکردم مثلا هر کس را با یک نامی صدا میزدم و از آنها میخواست با شنیدن کار خاصی را انجام دهند در همین تمرین حالات مختلف شخصیت ها را اجرا میکردند با اشاره من پیرمرد میشدند با اشاره من یک نوع حیوان میشدند و…

blank

این تمرینات بسیار زیاد بودند تاجایی که کودک کلاس اولی بعد از ۵ ماه به راحتی میتوانست نمایش خلاق در حضور اولیا انجام دهد .در این نمایش خلاق لکنت زبان ۲کودک به صورت کامل برطرف شد خجالتی و کم رویی ۱۰ کودک از بین رفت چند کودک به عنوان سخنران جلسات اولیا معرفی شدند و از خیلی از عادت های بد کودکان جلوگیری شد . درادامه این بحث در جلسات آینده به ادامه کلاس نمایش خلاق خودم اشاره میکنم

در بخش دوم ما به راهکارها و نقاط ضعف و قوت این هنر می پردازیم و در بخش سوم تعدادی از تمیرنات مهم را بازگو میکنیم و

 

برای اطلاع از آموزشهای جدید عضو اینستاگرام ما باشید

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.artkoodak.ir/?p=1445
Avatar
آقای مهربان
من علیرضا قالیجاری مدیر برند آقای مهربان با بیش از بیست سال فعالیت در زمینه آموزش هنر به کودکان و مربیان هنری کودک فعالیت رسمی خودم را از سال 95 در فضای مجازی آغاز کردم و با راه اندازی وبلاگی با عنوان آموزش تکنیک های نقاشی کودکان و نیز کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام تلاش کردم تجربیات خودم را در اختیار مربیان و اولیای علاقمند به هنر کودکان قرار بدهم و در حال حاضر این سایت یعنی سایت هنر کودکان به عنوان مرجع در اختیار مربیان و اولیای علاقمند به هنر کودکان قرار دارد.
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

6 نظر در مورد نمایش خلاق و خلاقیت کودکان قسمت اول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. سلام و درود بر شما همکار محترم ممنون از حسن نظرتون اگر پیشنهادی یا انتقادی هم بود بفرمایید تا سایت در مسیر بهتری قرار بگیرد ممنون از شما

      ۹

  1. باعرض سلام وسپاس اززحمات شمادرراه ارتقاءهوش هنری وهیجانی کودکان.ای کاش وزارت آموزش وپرورش درتعامل باوزارت فرهنگ وارشادکمی ازحجم دروس واطلاعات علمی کتاب های دوره ابتدایی کم میکردن وبه دوره های بالاترمیسپردن وبه جای آن فرصتی برای پرورش رشته های هنری وتجسمی برای کودکان ایجادمیشد.

    ۵