میوه های و تنوع در رنگها و شکل های ساده
یکی از موضوعاتی که همیشه مورد توجه مربیان و کودکان بوده و هست موضوع نقاشی میوه ها برای کودکان است . این موضوع به دلایل مختلفی همیشه برای کودکان جذاب و برای مربیان اهداف زیادی را به دنبال داشته است . من در این درس میخواهم به چند نکته در خصوص این موضوع بپردازم که مربیان کمتر به آن توجه دارند . موضوع میوه ها موضوعی است که حتی نقاشان بزرگ جهان و شاید به جرات بگویم همه نقاشان دنیا به آن پرداخته اند و نمونه های بارز آن را میتوانیم در نقاشی های طبیعت بی جان ببینید پیشنهاد میکنم این لینک را بزنید و تعدادی نقاشی طبیعت بی جان را ببینید و دوباره به این صفحه برگردید تا بیشتر موضوع این درس را درک کنید .
میوه ها تجسمی از خیالهای ساده و رنگی
میوه ها در نقاشی کودکان چند شاخصه مهم دارند که من در زیر به آن می پردازم
۱– میوه ها و شکل های ساده و متنوع
یکی از شاخصه های خوب میوه ها در نقاشی کودکان شکل میوه ها است که بسیار ساده و متنوع است ولی چرا این موضوع برای نقاشی کودکان مهم است؟ دلیل اهمیت آن برمیگردد به بحث روانشناختی نقاشی یعنی بچه ها با ساده ترین شکلها به نقاشی خواهند زسید و این باعث میشود کودکان اعتماد بنفس بالایی پیدا کنند . وقتی یک کودک با یک دایره ساده و با یک رنگ نارنجی یک پرتقال را میکشد این حس راحت کشیدن در نقاشی برای کودک انگیزه میشود و باعث میشود ترس از نقاشی از بین برود.
شما میدانید اکثر بچه ها به دلیلی در کشیدن نقاشی یا ابراز بی علاقگی میکنند یا ابراز ناتوانی .که من در درسهای زیادی در این سایت راهکارهای مختلفی را برای از بین بردن این حس در کودکان قرار داده ام که میتوانید بخوانید . شکلهای دایره و بیضی عمدترین شکلهای در طراحی و نقاشی از میو ه ها است . به تصویر نگاه کنید . می بینید کنار هم قرارگرفتن چند دایره و بیضی میتواند یک سبد میوه باشد و این هم در کشیدن و هم در رنگ زدن به کودکان بسیار کمک میکند .
۲- رنگ های متنوع میوه ها برای رنگ شناسی
وقتی رنگ میوه ها را در نظر بگیرید می بینید دنیایی از تنوع رنگی است یک سیب را در نظر بگیرید می بینید تنوع رنگها در سیب بسیار زیاد است . و بقیه میوه ها نیز به همین صورت. حال یک سبد میوه را در نظر بگیرید می بینید همنشینی رنگهای شاد و جذاب در کنار هم یک زیبایی خاصی به نقاشی میدهد که برای بچه ها میتواند بسیار جذاب باشد .شما میدانید یکی از آموزشهای مهم در نقاشی کودکان بحث شناخت رنگی ترکیب رنگی و همنشینی رنگها است. که در نقاشی میوه ها برای کودکان بسیار خوب میتواند از آن استفاده کنید.
شما میتوانید ترکیب رنگها را به بچه ها یاد بدهید چه رنگهایی در کنار هم بهتر میتواند دیده شود و دهها مورد دیگر را در این درس میتوان آموزش داد. در سطوح بالاتر یعنی برای بچه های کلاس پنجم و ششم بحث سایه روشن هم مطرح میشود که این درس میتواند بهترین نمونه برای آموزش سایه روشن به بچه ها باشد.
۳- طعم خوش میوه ها و انگیزه بیشتر برای نقاشی
این خصیصه یک خصوصیت درونی و ذاتی است که بچه ها نسبت به آن واکنش نشان میدهند. شما میدانید بچه ها نسبت به میوه احساس خوبی دارند و میوه ها را دوست دارن و این عامل میتواند انگیزه نقاشی را در بچه ها بیشتر شکوفا کند لمس میوه بوی خوش میوه ها و بعد خوردن میوه ها برای بچه ها خوشایند است. از این رو میتوانید در این درس با بچه ها میوه ها را لمس کنید میوه بخورید و بعد از کشیدن میوه ها لذت ببرید.
دو روش برای نقاشی میوه ها برای کودکان
به صورت کلی دو روش را میتوانید برای نقاشی میوه ها در نظر بگیرید.
روش اول که اصولی تر است و معمولا ذر کلاسهای آموزش نقاشی خصوصی به آن می پردازند به این صورت است که بچه ها با کشیدن یک میوه مثلا یک سیب آغاز میکنند. شکل سیب رنگ آن و سایه روش های آن مد نظر قرار میگیرد. و کودک تلاش میکند یک میوه را به صورت کامل ترسیم کند. در سطوح بالاتر برای کودکان ششم و هفتم نوع بافت میوه ها اموزش داده میشود . به تصاویر دقت کنید .
در مراحل بعدی از این روش ترکیب دو میوه و بعد سه میوه و بعد میوه در کنار اشیایی مثل گلدان و.. آموزش داده خواهد شد و در نتیجه بچه ها به صورت اصولی و ریشه ای این آموزش را می بینند تا مرحله ای که طبیعت بیجان را به صورت حرفه ای انجام خواهند داد که البته این روند آموزشی در نقاشی های دیگر کودکان هم تاثیر خواهد گذاشت .
روش دوم که معمولا اکثر مربیان دبستان این کار را انجام میدهند به این صورت که یک سبد میوه را در یک مجموعه از میوه ها به همراه اشیار (طبیعت بی جان ) را در نظر میگیرند و بعد از بچه ها میخواهند این موضوع را نقاشی کنند عمده مشکل این روش عدم شناخت بجه ها از تناسب و اندازه میوه ها است مثلا موز را بسیار کوچک و سیب را بسیار بزرگ ترسیم میکنند و این مشکل دقیقا برمیگردد به این مساله که بچه ها همنشینی میوه ها را کنار هم برای درک اندازه ها تجربه نکرده اند و نمیدانند مثلا یک سیب نمی تواند از یک طالبی بزرگتر باشد و یا هندوانه هم اندازه پرتقال نیست .
از این رو اگر شما بخواهید کار اصولی را با بچه ها دراین زمینه انجام دهید بهتر است برنامه ای برای آموزش تناسب داشته باشید که من در یک مقاله تخصصی این آموزش را برای مربیان دوره های تخصصی خواهم داشت برای آنها راهکارایی معرفی میکنم که بتوانند تناسب در نقاشی را به راحتی و با شیوه های ساده به بچه ها آموزش دهند .
شیوه اجرایی برای این درس در مدرسه
در وحله اول گروههای سنی خودتان را مشخص کنید و برای هر گروه سنی متناسب با توانایی بچه ها یک شیوه را در نظر بگیرید من در اینجا حد وسط را مد نظر قرار میدهم و آموزش خودم را برای بچه ها سوم دبستان تشریح میکنم و شما میتوانید متناسب با این درس گروه های دیگری را هم طراحی کنید (قابل توجه مربیان دوره های تخصصی چنانچه برای کلاسهای دیگر طرح آموزشی خواستید تماس بفرمایید تا راهنمایی کنم )
من در ابتدا با یک سبد میوه وارد کلاس شدم که شامل سیب – پرتقال -انار – گلابی خیار موز و هندوانه بود همه میو ها را روی میز چیدم و از بچه ها خواست دور میز بیایند و میوه ها را ببینند بعد درباره اسم میوه ها رنگ میوه و اندازه میو ها صحبت کردم بعد از اینکه بچه ها سرجای خود نشستند من کارم را مثل همیشه باموسیقی انجام دادم (البته برای این گروه سنی و پایین تر )و با بچه ها اهنگ میوه ها را خواندیم بعد از موسیقی با اشکال هندسی شروع کردم تعداد زیادی دایره های مختلف با رنگهای مختلف درست کردم و همه را روی میز قرار دادم با یک دایره سبز بزرگ کار آموزش تناسب را شروع کردم.
بعد یک دایره نارنجی بسیار کوچک را سمت چپ و یک دایره کمی بزرگتر را سمت را قراردادم از بچه ها پرسیدم ک اگر این یک هندوانه باشد (اشاره به دایره سبز) کدام یک از دوتا دایره نارنجی میتواند پرتقال باشد و اکثر بچه ها دایره سمت راست را گفتند و اکثر گفتند اون یکی دایره خیلی کوچیکه بعد دایره های نارنچی را برداشتم ویک دایره نارنجی بزرگ به اندازه همان دایره سبز قرار دام و از بچه ها پرسیدم : این دایره میتواند پرتقال باشد؟ بجه ها گفتند نه چون خیلی بزرگ است … توجه داشته باشید این موارد را بچه ها متناسب با دایره بزرگ تایید یا رد میکردند.
این روند آموزشی به صورت بازی با اشکال با شکلهای بیضی زرد بیضی سبز و دایره های قرمز و زرد تکرار شد و بجه ها تا حدودی یاد گرفتن که در نقاشی میوه ها اندازه ها را رعایت کنند . در ادامه قرار شد یک سبد میوه بکشند من هندوانه و بقیه میوه ها را داخل سبد چیدم و از بچه ها خواستم سبد میوه را ببینند و بعد بکشند.به آنها یاد دادم از سبد شروع کنند یک سبد بزرگ بکشند و بعد دانه دانه میوه ها را داخل آن قرار دهند و در نهایت رنگ آمیزی کنند .
نتیجه خوبی داد و بچه ها تا حدود زیادی نکات آموزشی را رعایت کردند در مرحله بعد از رنگ آمیزی من کار بچه ها را داخل قاب های مقوایی قرار دادم . در انتها با بچه ها میوه خوردیم و از این نقاشی به اندازه کافی لذت بردیم .کار آموزش با بچه ها اول بسیار حالب بود که در آینده برای مربیان دوره تخصصی شرح خواهم داد.
نکته پایانی.
نقاشی طبیعت بی جان قابلیت زیادی برای آموزش دارد و به همینجا ختم نمیشود شما میتوانید درکاردستی و تکنیک های مختلف از این موضوع استفاده کنید که هر تکنیک یا هر کار هنری در این قالب دستاوردهای زیادی خواهد داشت مثلا نقاشی روی سنگ – نقاشی نقطه ای -کاردستی نیم برجسته – طراحی سیاو سفید و.. و دهها مورد دیگر که در این سایت به آن اشاره شده و به آن پرداخت خواهد شد .
دانلود آهنگ میوه ها گوش کنید بعد دانلود کنید
*************************************************************
شعر کودکانه میوه ها – سیب
هم ترش و هم شیرینم
سبز میشم و زرد میشم
قرمز پررنگ میشم
کلی مفیده پوستم
پُرِ ویتامینه گوشتم
هستههام از توی خاک
اگه بکارین در میاد
درختِ زیبا میشه
سایه تو گرما میشه
سیب میده یه عالمه
نَگین که باز چه کمه
خواص من زیاده
هزار تا توش دوائه
هم واسه دندون خوبم
هم واسه هضم غذا
هم واسه قلب و هم مغز
هم آرامش شما
هم واسه درمان زخم
رو پوستای بچهها
عفونتو میبرم
از دل و از رودهها
حالا همه بچهها
سیب بخورین عصر و شام
شعر کودکانه میوه ها – انار
یه تاج دارم روی سرم
مثل صدف توی دلم
هزار تا مروارید دارم
با مزهای ترش و شیرین
نمونه هستم رو زمین
منم میوه سرما
قرمز و سرخ و زیبا
شعر کودکانه میوه ها – نارنگی
گفتم از من نرنجی
خوشمزه و خوش رنگی
بوی خوشت در هوا
خوردن تو بی زحمت
نظر دادن شما در سایت نشانه تعهد شما نسبت به بچه ها است .
سلام
چه تجربه خوشمزه ای
فقط سوال؟؟
چرا تعدادی از بچه ها میوه ها رو تبدیل به شکلهای مختلف میکنند؟؟
در صورتی بقیه دوستانمون درحال انجام کار و اتمام نقاشی شون هستن .
۱۴۱
سلام سرکار خان من متوجه سوال شما نشدم دقیق تر بپرسید ممنون از لطفتون
۱۴۵
سلام منظورم اینه که یک عده از بچه ها به جای تکمیل کارشون
مثلا سیب رو تبدیل به جوجه کرده
پرتقال رو به پلنگ
با خیارسبز مار میکشه
چند بار امتحان کردم ،،بار هم به حاشیه می ره،من باید چه اقدامی بکنم؟؟
۱۲۳
ممنون ،مثل همیشه مفید و کاربردی
۱۴۷
سلام وقت بخیر، کاش مثال های دیگه ای، یعنی متتوع تر میگفتید استاد.
تشکر
۱۲۷
بعضی دروس من سعی کردم خلاقیت ذهنی مربی رو درگیر کنم بخاطر همین بقیه موارد رو به مربی واگذار میکنم
۱۵۰
موضوع شیرین وخوشمزه ای بود خیلی ممنون استاد که با راهنماییهاتون ذهن ما رو درگیر ایده های مختلف می کنید.
۱۳۷
خیلی خیلی عالی بود ممنون از مطالب جذاب شما
۱۳۶