کاردستی های خلاقانه برای کودکان: میوه کاج
با این درس ساده و خلاقانه و صد البته جذاب با عنوان کاردستی خلاقانه با میوه کاج آشنا شوید .نکات کلیدی که من به صورت خیلی ساده بیان میکنم به این خاطر است که ذهنیت شما در راستای درک درست هنر کودکان قرار بگیرد. از این روی من در ابتدا میخواهم روی کلمه کاردستی کمی بیشتر تامل کنید و بعد روی کلمه خلاقانه . بایستی شما بدانید کاردستی خلاقانه تنها یک عبارت ساده نیست که به راحتی از کنار آن بگذرید وقتی من در ادامه عبارت کاردستی خلاقانه با میوه کاج را برای شما بیان کنم ذهنیت بیشتری برای اینگونه کاردستی ها پیدا خواهید کرد البته من خیلی وارد جزئیات نمی شوم و شما را دعوت میکنم که به لینک های که با رنگ آبی مشخص میکند مراجعه کنید تا بیشتر در جریان مطلب قرار گیرید .
معنی کاردستی و خلاقیت برای کودکان
من برای کاردستی تعبیر هنر فکر و دست را به کار می برم ولی در آموزشها بخاطر اینکه این عبارت شاید برای مربیان ناآشنا باشد از همان تعبیر همیشگی یعنی کاردستی استفاده میکنم .ولی بدانید واقعیت موجود در این هنر برای کودکان پیوندی است که بین فکر یا همان ذهن با دست برقرار میشود یعنی ذهن پویا می اندیشد و دست کودک اجرا می کند . وقتی شما با این عبارت یعنی ذهن پویا و یا ذهن باز روبرو میشوید در می یابید که یک کودک باید در یک مسیر قرار بگیرد. و طی کردن مسیر باعث میشودکودک ذهن پویا به دست آورد. .
برای روشن تر شدن موضوع یک مثال را برای شما میزنم فرض کنید یک کودک هیچ آموزش پایه ای ندیده است حال به آن کودک یک میوه کاج بدهید (موضوع درس امروز) و با مقداری کاغذ و سایل ساده و چسب حال از او بخواهید یک کاردستی برای شما درست کند مطمنا کودک نخواهد توانست این کاردستی را انجام دهد. چون ذهن کودک آماده و پویا نشده .
یکی از معضلات مربیان هنر در کاردستی
مطمنا شما که مربی هنر هستید با این موضوع و معضل روبرو شده اید که کودک به تعبیر خودکان در ساخت کاردستی گیج میزند و اصولا تا نبیند انجام نمیدهد. کودکانی که عادت به کپی کردن داشته باشند همیشه کپی کار خواهند بود .من قبول دارم کودکان از کپی کردن کار مربی یا کسی دیگر لذت می برند و من نمیخواهم به صورت صد درصد این موضوع را منکر شوم ولی یک مربی باهوش از این ذائقه کودک به نفع خود کودک استفاده میکند. مثلا یک کار را نصفه انجام میدهد و از بچه ها میخواهد آنها کامل کنند یا اینکه یک نمونه را می سازد از بچه ها میخواهد همان نمونه کاردستی را با رنگ یا فرم دیگر بسازند .در واقع مربی از کپی کردن به سمت فعال کردن ذهن کودکان قدم برمیدارد.
کاردستی یک ذهن پویا میخواهد
خوب پس شما میدانید که کاردستی یک ذهن پویا میخواهد و وظیفه شما پویا کردن ذهن کودکان است. بعد میرسیم به موضوع خلاقیت و خلاقانه متاسفانه در جامعه هنری ما در حوزه کودکان هر کار عجیب و غریب را خلاقانه می گویند. در صورتی که خلاقیت یک امر اکتسابی است یعنی یک کودک باید به مرور زمان آن را به دست بیاورد. حال چگونه خلاقیت به دست خواهد آمد اگر شما مقاله خلاقیت های کودکانه را در این سایت بخوانید متوجه میشوید که خلاقیت یک کودک سپری کردن مراحلی است که باعث میشود خود کودک به درک و شناخت از فرمها – رنگها – و… برسد.
یک کودک زمانی به این مرحله رسید کافی است فقط وسیله های مورد نیاز را برای او فراهم کنید. بعد کودک به تجربه آموزی و تمرین کردن می پردازد و سعی میکند ذهنیت خودش را به گونه ای اجرا کند. در واقع موضوع خلاقیت بر میگرد به همان ذهن پویا و صد البته با کاردستی این ذهن پویا بیشتر و بهتر پرورش پیدا میکند و نمود عینی آن نسبیت به نقاشی بسیار بیشتر است.
موضوع درس امروز میوه کاج
یک سری آموزش برای شما دارم به عنوان هسته ها و میوه ها که با آنها کودکان یاد میگیرند کاردستی بسازندنه بهتر است بگویم یاد میگیرند بهتر فکر کنند و بعد چیزی را بسازند که قبلا نساخته اند یا چیزی را تجربه کنند که قبلا در فکر و رویا با آن آشنا بودند و بعد همان چیزی راهی بشود برای دست یافتن به راهکارهای جدید و … این عبارت به گونه ای معنی خلاقیت بود .
میوه درخت کاج یک فرم بیضی شکل دارد وداری یک ساختار منظم است که باعث میشود ذهنیت کودکان را درگیر خود کند از این رو به همه بچه ها یک میوه کاج بدهید و از آنها بخواهید به آن نگاه کنند نظر بچه ها را بپرسید که شبیه چه چیزی میتواند باشد من خودم این کار را کردم پای تخته ۱۰ شکل کاج را کشیدم و ایده هرکدام از بچه ها را به صورت عینی نقاشی کشیدن مثلا یکی از بچه ها گفت: آقا شبیه بدن آدم برفی است بعد من یه دایره روی آن کشیدم و بعد شال و کلا و دست و .. شد آدم برفی.
به ایده های بچه ها توجه کنید و اجازه دهید بیان کنند
و همین طور ایده های بچه ها را به صورت تصویر نقاشی در آوردم بعد یکی مه از همه جالبتر بود انتخاب کردم همان آدمک بعد از بچه ها پرسیدم خوب سرآدمک را با چی درست کنیم ؟ هر کدام از بچه ها چیزی گفتند . توجه کنید مشارکت بچه ها و بیان کردن ایده های در این گونه شیوه تدریس بسیار مهم است .
بعد به همه بچه ها خمیر مجسمه دادم و قرار شد سر آدمک از خمیر مجسمه باشد و دست آدمک از چوب هایی که من به بچه ها دادم و… بعد از اتمام کار من تصاویر کاردستی هایی که با میوه کاج انجام شده بود نشان دادم و سعی کردم خود بچه ها نیز در منزل اگر توانستن این کاردستی را با کمک پدر یا مادر انجام دهند .
نتیجه گیری این درس
من سعی میکنم شما با مبانی هنرهای کودکان به صورت تئوری و عملی آشنا شوید . درک بیشتر مبانی هنرهای بصری و مباحث پایه ای بیشتر از خود نوع کار اهمیت دارد. من مطمن هستم چون شما مربی هستید و مربی یعنی هدایت گر و صبر و شکیبایی یک مربی بخشی از وجود او خواهد بود. با تامل و صبر بیشتر مقاله های این سایت را میخوانید و نظرات خودتان را در پایین این صفحه حواهید نوشت چون دیگران هم هستند تا از دانش شما استفاده کنند.
نکته هایی در باره خلاقیت از کتاب تفکر خلاق نوشته دیوید کاکس
- آنچه تفکر خلاق را برای بسیاری از افراد جذاب می کند، جریان الکتریکی ناشی از ایده ی جدید است. اما یک ایده هر چقدر هم خوب باشد ، فقط زمانی مفید است ک ب واقعیت تبدیل شود.
- اگر در حال اکتشاف تصورات تان هستید رویا پرداز نقطه شروع خوبی است زیرا در آن می توانید رویاها و حتی احتمالات دور از ذهن را بدون انتقاد بررسی کنید
- اگر در فرایند خلاقیت به مانعی برخورد کردبد استفاده سریع از ابزارهای تفکر انرژی خلاقیتتان را افزایش می دهد.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.