خلاقیت از روی میز میتواند شروع شود
شاید باور نکنید ولی کودکان ذهنی و تقکر بسار خلاقانه ای دارند. آنها با خیال و تخیل خود زندگی میکنند. و از این رو به خلاقیت رسیدن آنها بسیار ساده است. فقط باید شما راه آن را بدانید و به آنها نشان دهید. من این درس را یعنی خلاقیت کودکان روی میز را به صورت خیلی ساده برگزار کردم و نتیجه ی کارهای بچه ها برای من بسار جذاب و جالب بود شما با خلاقیت کودکانروی میز به مرحله از یک کلاس پویا و هنری میرسید. که در آینده روند کلاس شما کاملا تخصصی و خلاقانه خواهد بود.
البته این نکته را یاد آوری کنم که من بعد از چند ماه کارهای مقدماتی برای خلاقیت بچه ها به این مرحله رسیدم که از بچه ها خواستم این درس را اجرا کنند .درواقع من خلاقیت و مبانی خلاقیت کودکان را از ابتدا برای بچه ها به صورت پایه ای تدریس کردم و ذهن و مهارت بچه ها تا حد زیادی آماده این درس شد از این رو من از شما میخواهم حتما مقاله مراحل خلاقیت کودکان را بخوانید و به بچه ها آموزش های لازم را بدهید.
چون که با کودک سر و کارت فُتاد پس زبان کودکی باید گشاد
به قول مولانا :
چون که با کودک سر و کارت فُتاد پس زبان کودکی باید گشادباید با کودکان همانند خودش و با زبان و روحیه خودش برخورد کرد من در آموزش خلاقیت به کودکان کلاسی تحت این اسم نداشتم . و مبانی خلاقیت را به صورت خیلی ساده و پله به پله به کودکان یادمیدادم. هر جلسه ضمن کار یک جریان خلاقانه ساده را مطرح میکردم و هر کسی با توجه به خلاقیت خود وارد این جریان میشود. مثالی برای شما بزنم در یک جلسه بچه ها مشغول کشیدن نقاشی طبیعت بودند اواخر کار بچه ها ،من مقداری پنبه از داخل کیفم بیرون آوردم و مشغول بازی کردن با پنبه ها بودم. یک سبیل درست کردم و طوری وانمود میکردم که اصلا به بچه ها توجهی ندارم.
بچه ها به مرور نگاهشان به من بیشتر شد تا جایی که یکی از بچه ها پرسید :اقا اون پنبه ها برای چیه ؟یکی گفت میخواید نمایش اجرا کنید+ من هم بلتد شدم و پنبه ها را به بچه ها نشان دادم گفتم بچه ها ببنید این پنبه ساده و نرم میتونه خیلی توی هنر به شما کمک کنه. حال فکر کنید چطور میتونید توی همین نقاشی زیبایی که کشیدید از آون استفاده کنید. سریع بچه ها گفتند برای ابر و.. به همه چسب ماتیکی دادم و مقداری پنبه و ابرهای آسمان نقاشی بچه ها با پنبه ساخته شد . و اصلا اسمی هم از خلاقیت به مین نیاوردم فقط میخواستم به مرور ذنیت آنها درگیر شود .
خلاقیت را به روی میز بکشانید
همانطور که قبلا گفتم بعد از طی چند ماه کارهای خلاقانه با کودکان بچه ها با یک ذهنیت باز با نقاشی و کاردستی برخورد میکردند تا اینکه این جلسه من یک آزمون خلاقیت بر گزار کردم. البته به بچه ها اصلا درباره مسابقه یا آزمون صحبتی نکردم و طوری وانمود کردم که کار ساده ولی خیلی جدی داریم. من هر آنچه را که میتوانستم در طی یک هفته جمع آوری کنم فراهم آوردم و بعد همه را روی چند میز وسط کلاس قرار دادم.از چوب میخ وسیم پلاستیک و دکمه گرفته تا هر چیزی که تصور میکردم بچه ها با آن خلاق خواهند شد.
و به بچه ها گفتم همه اینهایی که روی میز هستند وسایلی هستند که به تنهایی زبیا و جذاب نیستند و شما قرار است با هنرمندی خودتان آنها را زیبا کنید گفتم شما میتوانید هر آنچه را که دوست دارید با این وسایل درست کنید. و بچه ها مشغول به کار شدند. و بعد از یک ساعت آنها واقعا کارهای زبیایی ساخته بودند .
من در آموزش تکنیک های هنری کودکان در این سایت به صورت خلاصه ابن تکنیک ها را معرفی میکنم و شیوه های اجرایی و نکات خاص آموزشی هنر کودکان را در قسمت آموزشهای تخصصی شرح خواهم داد.
نتیجه گیری این درس
این درس معرفی مسیری خاص و خلاقانه برای هنر کودکان است. در این درس خلاقیت کودکان روی میز میتواند ذهن آنها را بارور کند. میتواندذهنیت زیبا و خلاقانه داشته باشند.شما با این گونه درسها میتوانید به اوج خلاقیت کودکان فکر کنید. فقط بدانید مسیر این خلاقیت بسیار ساده ولی بسیار حساس است.
بسیار عااالی
۱۷۸