شهریور ۲۳, ۱۴۰۰
 ورود / ثبت نام
0

سبد خرید شما خالی است.

مشاهده سبد خرید
  شهریور ۲۳, ۱۴۰۰
0
0

تصویرگری برای کتاب کودکان ۱

435 بازدید
آموزش تصویرگری 1

اگر میخواهید تصویرگرشوید بخوانید

این مقاله به نکته بسیارمهی اشاره دارد که خیلی از تصویرگران و مربیان هنری در انجام کار هنری به توجهی ندارند یا شاید نمیدانند. تصویرگری برای کتاب کودکان که نام اولین مقاله از سری مقالات اگر میخواهید تصویرگر شوید بخوانید است که هدف از این مقاله بیان تئوری و تاریخچه تصویرگری نیست بلکه نکاتی نهفته و بسیار مهم در دنیای تصویرگری است که شاید در هیچ کتاب نتوانید این نکات را بیابید .
 نکته مه این درس راساله پیش درک کردم و آموختم نکته ای که به ماهیت تصویرگری وهنر بر میگردد ماهیتی که باعث میشود هنرمند تصویرگر دریچه ای جدید از هنر را بیابد . نکته این درس شخصیت هنری شما را شکل میدهد شاید ساده باشد ولی همین سادگی دنیایی از تحول و هنر برای شما به ارمغان می آورد.

تصویرگری کتاب کودک

دانشجوی نقاشی و تصویرگری برای کتاب کودکان

باورم نمیشود روزی که اولین بار قلم به دست گرفتم و خواستم تصویرگری را انجام دهم چقدر ذوق داشتم .. چندین برگه سفید را با طراحیهای مختلف سیاه کردم و بعد باز شروع کردم یک طرح دیگر ذوق و شوق و باز طراح …. طراحیم بد نبود دانشجوی رشته نقاشی دانشگا هنر بودم و تا حدودی با مبانی طراحی آشنا بود …

با کلی ذوق کارهایم را به یکی از استاتید نشان دادم و منتظر تایید بود ولی او بعد از نگاه کردن به کارهایم چند لحظه سکوت کرد و بعد به من که با ذوق به او خیره شده بودم نگاهی کرد و گفت:
فامیلیت قالیجاری بود ؟ گفتم بله استاد گفت ترم چند هستی؟ گفتم ترم ۲ بعد بلند شد و گفت ترم ۴ که شدی بهت میگم کارت چطوره… شوکه شدم اصلا باورم نمیشود که حتی یک کلمه در تایید یا رد کارم نگفت البته با نوع برخوردش معلوم بود که کارهای منو قبول نکرده ولی برایم مهمه بود که ایراد کارمو بگه .
چند روزی دمق بودم ولی چون عاشق طراحی و نقاشی و تصویرگری بودم زود فراموش کردم و ادامه دادم یک ترم گذشت کلی مطالعه و طراحی کردم در کنار نقاشی تصویرگری هم میکردم ترم چهار که تمام شد. هنوز برخورد استاد رو فراموش نکردم بودم  توی این مدت دو ماه کلی تجربه کشب کرده بودم ….

به کارهای دو ترم قبل که نگاه کردم باورم نمیشود دقیقا متوجه نکته استادم شدم وای خدای من من چه کار کرده بودم شاید بخوانید بدونید مشکل کارم کجا بود ظاهر هیچ مشکلی نداشت ولی وقتی با دقت به تصویرگری ها نگاه کردم متوجه بزرگترین اشتباهم شدم
اشتباهی که باعث شد من بفهمم که جرا استاد برخوردی آنگونه داشت .

حالا مشکل کجا بود ؟

من علاقه ای زیادی به تصویرگری برای کتاب کودکان  داشتم و این هم برای من خوب بود و هم بد …خوب بود بخاطر اینکه در من شوق و هیجان هنری ایجاد میکرد و باعث میشود من تصویرگری کنم و بد بودچون من به اصل و ماهیت تصویرگری دقت نکرده بودم
من تازه فهمیدم الفبای تصویرگر چرا مهمه منظورم خط نقطه سطح رنگ پرسپکتیو و..

تازه فهمیدم آن چیزی که در تصویرگری حرف میزنه همین الفبای ساده است به کارها که نگاه میکردم دیدم چقد خط های من سطوح و رنگهای من بی انگیزه و بدون هدف روی کاغذ ترسیم شده
مگر میشود قلم را روی کاعذ حرکت بدهم و ندانم آن خط برای چه ترسیم میشود به شکل آن خط به کلفت و نازکی آن به مسیری که نشان میدهد و… توجه نکرده باشم تازه فهمیدم همه آنها در تصویرگری باید یک ماهیت وجودی داشته باشند.

تازه فهمیدم تصویرگری برای کتاب کودکان  اینقدرها هم ساده نیست تازه فهمیدم تصویرگری با اهمیت تر از آن چیزی بود که فکر میکردم .ولی آنچه که زندگی من در هنر و در همه زمینه ها متحول کرد باز یک نکته مهم دیگر بود و آن این بود که جایگاه من در هنر و بخصوص تصویرگری چیه من به چیزی دست یافتم که باعث شد هنر را در حد خوبی ادامه دهم.
مسایفه تصویرگری
بله دوستان
تصویرگری فقط کشیدن نیست تصویرگری خلق کردن است و این خلق کردن ماهیت هنر است  شما شخصیتی را (کاراکتر ) محیطی را حیوانی را و… خلق میکنید که زنده بودن آن در داستان و یا شعر بسیار مهم است
متاسفانه من فقط میکشیدم و به ظاهر زیبا هم بود ولی هویت نداشت تصویرگری من شخصیت نداشت زیبا بود ولی زنده نبود .
یک مثال برای شما بزنم
میخواستم درختری به نام سوزی را بکشم دختری با موهای بلند موج دار و کمی فرفری دختری با چشمان آبی
شروع کردم به کشیدن و دختر بچه ای… زیبا کشیدم ولی مشکل اینجا بود که چشمان دختر لب و دماغ و صورت او چرا باید این شکلی باشد یعنی سوزی نمیتواند خوشگلتر از این که هست باشد ؟ من قانع بودم در کشیدن بودم . من سعی نکرده بودم که دهان خاص چشمان خاص صورت خاص برای سوزی انتخاب کنم موهای سوزی و بقیه را هم با این ذهنیت کشیده بودم.
مگر میشود من مداد به دست بگیرم و ندانم دنیای سوزی دنیای من نیست دنیای  یک دختر ۸ ساله است چرا برای دنیا این دختر ۸ ساله زحمت زیادی نکشیدم
چرا برایش طراحی لباس نکرده بودم چرا در دنیای خیالی خودم با او به فروشگاه نرفته بودم تا برایش لباس تهیه کنم
شاید فکر کنید که سلیقه من همان بوده .. بله سلیقه من خوب بوده ولی آیا من نمیتوانستم بهتر از آن بکشم ؟ مشکل فقط این نبود مشکل اینجا بود که من فقط کشیده بودم و خلق نکرده بودم
بعدها که کلاس و تمرین طراحی کاراکتر رو انجام میدادم انیمیشن شرک همان غول سبز مهربان تازه آمده بود و چنان با ذوق آن را نگاه کردم که باورتان نمیشود چندین بار فیلم شرک را دیدم بعد در برسی نحوی ساخت شرک به مقاله ای رسیدم که برایم خیلی جالب بود.
در مقاله بیان شده بود که ۵ متخصص طراحی کاراکتر چند ماه زحمت کشیده بودند که شخصیت شازاده فیونا را بکشند و این همه زحمت برای طراحی کاراکتر فیونا برای من جالب بود بعدها فهمیدم آنها شخصیت فیونا رو طراحی نکردن بلکه یک شخصیت واقعی و دوست داشتی و زیبا را خلق کردند.

اگر میخواهید تصویرگر شوید بجای کشیدن خلق کنید بدانید چرا میکشید بدانید معنی خطوط برای شما فقط خط نیست فقط نقطه نقطه نیست و سایه روشن میتواند بیان کننده باشد الفبای تصویرگری مانند الفبای زبان فارسی برای حرف زدن هستند نه برای کشیدن .اگر میخواهید تصویرگر شوید باید بدانید مسیر شما بسیار زیبا جذاب و البته سخت است. 

این مقاله را هم بخوانید

 

بخوانید   شعرهای محرم و تصویرگری کودکان

تصویرگری برای کتاب کودکان ۱

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.artkoodak.ir/?p=130994
blank
آقای مهربان
من علیرضا قالیجاری مدیر برند آقای مهربان با بیش از بیست سال فعالیت در زمینه آموزش هنر به کودکان و مربیان هنری کودک فعالیت رسمی خودم را از سال 95 در فضای مجازی آغاز کردم و با راه اندازی وبلاگی با عنوان آموزش تکنیک های نقاشی کودکان و نیز کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام تلاش کردم تجربیات خودم را در اختیار مربیان و اولیای علاقمند به هنر کودکان قرار بدهم و در حال حاضر این سایت یعنی سایت هنر کودکان به عنوان مرجع در اختیار مربیان و اولیای علاقمند به هنر کودکان قرار دارد.
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

4 نظر در مورد تصویرگری برای کتاب کودکان ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. استاد بسیار عالی بود.. یعنی تصویرگری رو زندگی کنیم با تمام حواس و احساسمون… جمله جالبی بود ،، طراحی نکنیم بلکه خالق باشیم..
    سپاسگزارم

    ۲۴

  2. عالی بود استاد!یه مثالیو یکی از اساتید کلاس ادبیات همیشه میگفتن که توی قصه هیچ تفنگه روی دیواری حتی بیهوده نیس و قراره یه جای داستان ازش استفاده بشه!دقیقا استفاده به جا از اصوله تصویرگری که فرمودین منو پرت کرد به اون مثال و ذهنمو بیشتر درگیر کرد که برای خلق کردن هر حرکته قلمو حساب شده بیارم!آرزوی سلامتی براتون?

    ۲۸