شهریور ۲۷, ۱۴۰۰
 ورود / ثبت نام
0

سبد خرید شما خالی است.

مشاهده سبد خرید
  شهریور ۲۷, ۱۴۰۰
0
0

چگونه بچه ها را به نقاشی علاقمند کنیم۲

166 بازدید

راهکاری اصوی و بنیادین برای علاقمند کردن بچه ها به نقاشی

در این مقاله شما با یک اصل از اصول مهم مربیگری تخصصی هنرکودکان آشنا میشوید که باعث میشود شما با مشکلی که مطمنا در کلاس خود مشاهده کرده اید به درستی برخورد کنید و مشکل را بر طرف کنید. حتما دیده اید که بعضی از بچه ها به نقاشی علاقه نشان نمیدهند و ابراز بی علاقگی و ناتوانی میکنند و به همین خاطر این چالش برای شما به وجود می آید که چگونه بچه ها را به نقاشی علاقمند کنیم۲

اما در ابتدا باید بدانید درک شما از مفاهیم و کلمات باید فراتر از چیز باشد که الان در ذهن داریدشما مربی هنری هستید و این باعث میشود شما خیلی والاتر و تخصصی تر ببینید – بشنوید و استدلال کنید . وقتی رشته های هنری را بیان میکنید باید بدانید فقط کلمه ظاهری نیست که شما می بینید بلکه در دروان آن کلمه ها دنیایی از مفاهیم و … وجود دارد 

مثلا کلمه نقاشی – یا کاردستی – سفال – نمایش خلاق و… همه این کلمات در حالت کلی یک جنبه ظاهری و معمولی دارند و در باطن و ذات خودشان دنیای از حرف و مباحث و مفاهیم گوناگونی هستند .

نقاشی کودکان

مثلا در حالت کلی همه تصور میکنند که نقاشی یعنی ترسیم چیزی روی سطحی تخت و دو بعدی از طرف کودک یا نوجوان و.. .. اگر ما همین را هم مورد تایید قرار دهیم باید بدانید این تعریف اصلا برای بچه ها کاربردی ندارد. چون بچه ها نقاشی را برای نقاشی یا بهتر بگویم هنر را برای هنر اجرا نمیکنند آنها هر کاری را از جنبه بازی –کنجکاوی – تخلیه هیجانات درونی و.. انجام میدهند و به همین دلیل تعریف بچه ها از نقاشی با ما کاملا متفاوت است.

  به همین دلیل هم هست که بعضی از بچه ها گرایشی به نقاشی ندارند چون از نقاشی لذت نمیبرد. شاید سوال برایتان به وجود بیادی که چرا برای بعضی این لذت در نقاشی هست و برای بعضی نیست ؟

جواب به این سوال برمیگردد به چند مساله اولا اینکه بچه ها متفاوت هستند یعنی بچه ها نسبت به همدیگر در زمانهای مختلف متفاوت فکر میکنند و متفاوت عمل میکنند در یک کلاس شاید آن نقاشی و آن موضوع برای تعداد جذاب باشد و برای تعدادی نباشد.بچه ها در روبرو شدن به فعالیتی مانند نقاشی شرایط خاصی دارند و این شرایط برای همه بچه ها یکسان نیست .

اصل آمادگی ذهنی برای فعالیت های هنری و چگونه بچه ها را به نقاشی علاقمند کنیم۲

به همین دلیل یک اصل در اینجا برای مربی مطرح میشود و آن هم اصل آمادگی ذهنی بچه ها برای علاقمند شدن به نقاشی است . بعضی از مربیان فکر میکنند چون آن موضوع بسیار جذاب است حتما همه از آن استقبال میکنند در صورتی که اصلا اینگونه نیست در اینجامربی باید اصل آمادگی ذهنی بداند و  برای بچه ها اجرا کند.

همان کاری که من یک سال تمام با نمایش در ابتدای شروع کلاس نقاشی اولی ها انجام دادم و با گریم و پوشیدن لباس های مختلف هیجان آن درس را برای بچه ها یا به وجود می آوردم و بچه ها ذهنی آماده برای این کار داشتن

شاید بپرسید که شما هم با گفتگو و یا نشان دادن و.. این آمادگی ذهنی را به وجود می آوردید ولی باز بعضی از بچه ها بی علاقه بودند …در جواب این سوال باید بگویم منظور من از آمادگی ذهنی فقط حرف زدن و یا چیزی نشان دادن نیست بلکه باید مربی بتواند متناسب با موضوع – شرایط بچه ها وپارامترهای دیگر دنیای ذهنی بچه ها را برای یک اتفاق خوب و هیجانی آماده کند.

بستنی خوردن بچه ها

یک مثال میزنم

شما میخواهید با بچه ها مثلا بستنی بخورید مطمنا برای اینکه این هیجان و دوست داشتن بستین برای بچه ها ساده شکل نگیرد سعس میکنید به صورت های مختلف ذهن بچه ها را به سمت بستنی بکشانید و به صورت معمایی این موضوع را مطرح کنید شما هرچقدر زیبا تر و درست تر این موضوع را با هیجان بگوئید بچه ها شور و اشتیاق بیشتری به خوردن بستنی پیدا میکنند .

اصل آمادگی ذهنی  هم یکی از موارد خلاقیت های ذهنی و مهارتی مربی است.

من اعتقاد دارم ما چیزی به اسم خلاقیت کودکان نداریم و آنچه مطرح است خلاقیت مربی برای شکوفایی ذهن خلاق کودک است و به همین دلیل تمام راهکارهای آموزشی رویکردهای آموزشی و.. برای کودکان بر مبنای خلاقیت ذهنی و مهارتی مربی استوار است .وقتی صحبت از آمادگی ذهنی به میان می آید مربی باید بداند رسالت او فقط برای ایده ای خاص نیست و باید بداند آنچه او می پسندد به این معنی نیست که کودک هم بایستی دوست داشته باشد .

توجه کنید اگر در یک کلاس ۲۰ نفره حتی اگر ۱۹ نفر کاملا با موضوع و کلاس شما همراه بودند و یک نفر همراه نبود شما وظیفه دارید برای آن یک نفر از اصل آمادگی ذهنی استفاده کنید. استفاده کنید و بهتر بگویم اصل آمادگی ذهنی برای همه بچه ها چه آنهایی که با موضوع همراه هستند و چه بچه هایی که همراه نیستند لازم و ضروری است

اصل آمادگی ذهنی کودکان یعنی مقدمه ای برای شروع پویا و مفید…. پس نمیتوانید به هیچ عنوان ازاین اصل شانه خالی کنید .

هنرهای کودکان

و مفاهیمی چون کاردستی – سفال و… به همین صورت هستند شاید برایتان سوال شود چرا من میگویم مفاهیم ؟؟؟ من اعتقاد دارد کلماتی چون نقاشی – کاردستی – سفال – نمایش خلاق و … برای کودکان را باید از دو جنبه بررسی کنید

جنبه اول بحث ماهیت درونی کلمه است که بسیار مهم است و این ماهیت مفاهیم زیادی را برای ما بیان میکند و جنبه دوم  هم بحث ظاهری کلمه است که عمل کشیدن و خلق کردن را شامل میشود.

به همین دلیل وقتی میگویم مفاهیمی چون نقاشی و… منظور آن جنبه های درونی کلمه است که بسیار مهم است .

شاید باز سوال برایتان پیش بیاید که نقاشی چه چیزهای دیگری را در درون خود دارد ؟؟ در واقع نقاشی فقط یک عمل ترسیمی نیست نقاشی برای کودکان اول یک ارتباط حسی است یعنی آنچه کودک میخواهد بیان کند حسی که در آن زمان دارد و قرار است آنرا به وسیلهی نقاشی یا هر هنر دیگر  بیان کند. وقتی کودک بین خودش و دنیای حسی خودش ارتباطی برقرار نکند مطمنا چیزی هم برای ترسیم و کشیدن ندارد.

نهر آب و بازی کودکان

برایتان یک مثال میزنم

فرض کنید موضوع نقاشی من برای بچه ها موضوع رودخانه است و اینکه رودخانه چه حسی دارد و کودک چطور میتواند این حس را درک کند و لمس کند یک بحث است و اینکه بتواند رویا پردازس کند و با دنیای ذهنی خود ارتباط برقرار کند یک حس دیگر .

من برای این موضوع در کلاس خودم این کار را انجام دادم در حیاط مدرسه به کمک سفره یک بار مصرف و مقداری فویل آلومنیومی – رنگ و سنگ و مقدار شاخه و برگ درختان یک نهر کوچک درست کردم و داخل آن آب  ریختم به صورتی که نهر چون کمی سراشیبی داشت آب از بالا به پایین جریان داشت.

بچه ها نهر را دیدن و این دیدن اولین مقدمه ای بود برای هیجان بچه ها… بعد همه بچه ها کفش ها را  کندن و با پای برهنه وارد نهر شدن و من از بالا به پایین آب میریختم جریان آب با پای بچه ها حس جالب و خوشایندی برای بچه ها داشت . این حس و اینکه بچه ها احساس پیدا کردن زمینه ای شد برای حس لذت از یک فعالیت که از نگاه آنها بازی بود 

یعد قرار شد نقاشی نهر آب را بکشند.. جریان به همیت ختم نشد چون هنوز جنبه های رویا پردازی بچه ها مانده بود من وقتی حس را ایجاد کردم بچه ها با کمال اشتیاق شروع به نقاشی کردند.الان بچه ها به آمادگی ذهنی رسیده بودند تصویر ذهنی هم داشتند و بعد نقاشی نهر را بسیار جالب و زیبا کشیدند .

  و حتی چند نقر هم خودشان را داخل نهر در حال بازی نقاشی کردند. من به بچه ها گفتم توی نهر و رودخانه ماهی ها و حیواناتی مانند مرغابی و قور باغه زندگی میکنند … بچه ها ماهی کشیدن – با راهنمایی من مرغابی و قورباغه های ساده کشیدن(اصول نقاشی با اشکال هندسی ) و بعد من صدای نهر آب را که از قبل آماده کرده بودم برای بچه ها پخش کردم بچه ها چشمانشان را بستن و در حالی که به نقاشی خود فکر میکردند صدای نهر و قورباغه و پرندگان را نیز می شنیدن و…

هنر نقاشی کودکان

با این مثال شما متوجه شودید که موضوع فقط کشیدن نقاشی کودک نیست ایجاد حس کشیدن ایجاد انگیزه و شور نقاشی اولیه قدمی است که شما باید در کلاس خود ایجاد کنید .

اصل آمادگی ذهنی یک موضوع ساده نیست یک بحث هنری کارشناسانه و روانشناسانه برای کودکان است این موضوع خلاقیتی است که یک مربی باید داشته باشد بداند چگونه طراح موضوع کند چگونه حس را ایجاد کند چگونه رویاها و تخیلات کودکان را تحریک کند و نتیجه آن میشود همان تعریف نقاشی کودکان و در نهایت شما از مشکل و چالش بچه هایی که به نقاشی علاقه ای ندارند خارج میشوید .

لازم به ذکر است این مقاله ( چگونه بچه ها را به نقاشی علاقمند کنیم۲ )فقط گوشه ای از اصل آمادگی ذهنی بود که من بیان کردم و موارد دیگر را نیز در جلسات گروه واتساپی تخصصی مربیگری هنری کودکان بیان خواهم کرد .

چگونه بچه ها را به نقاشی علاقمند کنیم۲

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.artkoodak.ir/?p=132217
blank
آقای مهربان
من علیرضا قالیجاری مدیر برند آقای مهربان با بیش از بیست سال فعالیت در زمینه آموزش هنر به کودکان و مربیان هنری کودک فعالیت رسمی خودم را از سال 95 در فضای مجازی آغاز کردم و با راه اندازی وبلاگی با عنوان آموزش تکنیک های نقاشی کودکان و نیز کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام تلاش کردم تجربیات خودم را در اختیار مربیان و اولیای علاقمند به هنر کودکان قرار بدهم و در حال حاضر این سایت یعنی سایت هنر کودکان به عنوان مرجع در اختیار مربیان و اولیای علاقمند به هنر کودکان قرار دارد.
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

10 نظر در مورد چگونه بچه ها را به نقاشی علاقمند کنیم۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. استاد بسیار عالی بود ،، ممنون از شما و این همه نگاه خلاقانه ای ک در وجود شماست.. بیشتر ازاین مثالها بزنید استاد گرامی.. فقط استاد در یک جلسه این موضوع رودخانه تموم شد؟؟؟ چون بچه ها گاهی شیطنت و بازی می کنند و شاید ب موضوع عملی خیلی پرداخته نشه .. اینک ب نتیجه نهایی در نقاشی نرسیم، اشکالی نداره، درسته؟ مهم فرایندِ کاره.. درست میگم استاد؟

    ۹

  2. خیلی عالی ….
    🌹🌹🌹🌹
    اصل آمادگی ذهنی یک موضوع ساده نیست یک بحث هنری کارشناسانه و روانشناسانه برای کودکان است این موضوع خلاقیتی است که یک مربی باید داشته باشد بداند چگونه طراح موضوع کند چگونه حس را ایجاد کند چگونه رویاها و تخیلات کودکان را تحریک کند و نتیجه آن میشود همان تعریف نقاشی کودکان و در نهایت شما از مشکل و چالش بچه هایی که به نقاشی علاقه ای ندارند خارج میشوید .
    با خواندن این مطلب به جواب سوالم رسیدم
    ممنون استاد

    ۶

  3. سلام وباتشکرازاستادعزیزمطلب بسیارمفیدی بودوبانظر شماموافقم چون بیشتر بچه ها باتوجه به اقتضای سنشون همیشه به دنبال بازی ولذت بردن هستند وباید بازی رادرتدریسمون لحاظ کنیم

    ۶

  4. سلام استاد مثل همیشه مثال هاتون به درک مفاهیم خیلی کمک می کنه
    ایده پردازی برای هر درس خیلی مهم هست اینکه بدونید چه جوری یک مفهوم رو با بازی انتقال بدید بسیار مهم هست همانطور که شما گفتید .
    البته اگر زمان اجرای کار کافی باشه چون گاهی وقتها زمینه سازی برای بچه ها خیلی زمان بر هست و زمان کافی برای اصل کار نمی مونه.

    ۹

  5. سلام
    کار با بچه ها نیاز به انگیزه و انرژی فراوانی دارد و تنها خلاقیت مربی و عشق و علاقه زیاد مربی به کودکان، کار را آسان میکند…

    ۵

  6. سلام
    آیا بچه ها نقاشی رو در همون محل میکشیدن؟همونجا که شما رودخانه شبیه سازی کردین یا در کلاس؟
    تصویرسازی که شما در ذهن بچه ها ایجاد کردین چقدر ماندگاری داشت؟

    ۱

  7. ممنون از مطلب زیباتون واقعا استاد امادگی دهنی خیلی مهنه میشه حتی از یه موصوعه ساده با ایجاد امادگی ذهنی به یه بازخورد خیلی جذاب رسید،بچه ها بیشتر از موصوع به جو ایجاد شده دقت میکنن و ازش لذت میبرن

    ۱