تابستان فصلی برای آغازی خلاقانه و یا اتلاف وقت ؟
هر روز که به تعطیلات تابستان نزدیک تر میشوم بیشتر دلم به حال کودکانی می سوزد که باید از صبح تا شب از این کلاس به آن کلاس بروند. یک رسم بد و غیر متعارف در بین خانواده های ایرانی رایج شده که متاسفانه برای کودکان و آینده آنها یک معضل بزرگ به وجود آورده است. نمیدانم چرا دست از سر بچه ها بر نمیدارید؟ من در این مقاله میخواهم به موضوع تکثرگرایی هنری در بین والدین بپردازم و از نگاه خودم به عنوان مربی و کارشناس هنری کودکان این مساله را کمی برای شما که فرزند دارید توضیح بدهم
تکثر گرایی یا پذیرفتن گونا گونی
تکثر گرایی یک واژه خاص است که از تکثیر می آید و در واقع به معنای پذیرقتن گوناگونی است واژه پلورالیسم هم برگرفته از این کلمه است و این کلمه در تمام رشته های مختلف از علم تا سیاست و دین را در بر میگیرد. ولی من میخواهم این تکثر گرایی را درهنر کودکان به گونه ای ساده و راحت برای شما بیان کنم . شاید نتوان گفت تکثر گرایی واژه بد و غیر متعارفی باشد چرا که در خیلی رشته تکثر گرایی یک راهکار سودمند به حساب می آید ولی به صورت کلی در هنر کودکان تکثر گرایی به دو قسمت تقسیم میشود که بیان خواهم کرد.

با کودکتان باشید
تکثر گرایی هنری از نوع مثبت
اول تکثر گرایی در قالب ساختار یا یک کمپین که باعث میشود رشته ها و تکنیک های زیادی بین کودکان مطرح و مربیان نتایج این جریان را بررسی کنندتا بتوانند درست و منطقی تر آموزش هنر برای کودکان را داشته باشند.مثلا مربیان قبول کنند که نقاشی کودکان به صورت گسترده و ساختار وسیعی دارد و بخاطر همین تلاش کنند در تقسیم بندی این روشها و تکنیک ها با توجه به سن کودکان اقذام کنند.در واقع تکثر گرایی یا همان پذیرفتن گوناگونی یک اتفاق خوب است که مربی میتواند به آن سمت و سو بدهد .
من در این سایت بیش از ۵۰۰ تکنیک و روش نقاشی کودکان را شرح داده ام ولی آیا واقعا لازم است تمام این تکنیمک ها با یک کودک انجام شود اینجاست که مربی با قبول قانون تکثر گرایی هنری برای کودکان به دسته بندی های خاص اقدام میکند و باعث میشود فرایند یادگیری در مسیر درستی قرار گیرد.

والدین موفق
تکثرگرایی منفی در ذهنیت خانواده ها
اما یک نوع دیگر آن که در جامعه ما به صورت یک معضل وجود دارد. تکثر گرایی در ذهنیت والدین کودکان است که به صورت یک ناهنجاری در فصل تابستان و از آغاز تعطیلات شروع میشود . والدین تصور میکنند کودکشان باید تمام کلاسهای فرهنگی هنری و ورزشی را در فصل تابستان بگذارننداز این رو کودک بیچاره ازصبح تا شب از این کلاس به آن کلاس در حال گشتن و وقت تلف کردن است .
متاسفانه خیلی از مراکز هنری و ورزشی از این معضل والدین نهایت سوءاستفاده را میکنند و با بر پایی کلاسهای مختلف با عنوانهای جذاب فقط وقت بچه ها را به هدر میدهند.و البته پول به دست می آورند . من با نفس تکثر گرایی مخلف نیستم ولی با ذهنیت اشتباه در این زمینه که وجود دارد مخالف هستم .در این ذهنیت که منشاء یک کمبود و یا خلا خواهد بود والدین کودک می خواهند کودک فقط مشغول باشد و از نتیجه کار وتبعات منفی آن بی خبر هستند .
چرا دست از سر بچه ها بر نمیدارید؟راهکارهای مناسب برای
سایت من یک سایت آموزشی است و شما میدانید یک سایت آموزشی خوب و مرجع در حین آموزش اینکه چه کارهایی را باید انجام بدهیم بایستی برای مخاطب خودش نباید های و راهکارهای خاص هم مطرح کند. از این رو میتوانم برای این معضل چند راهکار منطقی برای شما شرخ بدهم که گرفتار چنین معضلی نباشید .در ابتدا بایستی بگویم این معضل از کجا به وجود می آید و چه دسته از خانواده ها در گیر آن خواهند شد .
۹ ماه ازسال بچه ها از صبح به مدرسه می روند و بعد از ظهر به خانه برمیگردند و تا کارهاخودشان را انجام دهند و استراحت کنند نزدیک غروب خواهد شد .
بعضی از والدین این بچه ها یعنی همان دسته که دچار این معضل هستند. چون در طول سال روزها فرزندشان در منزل نیست و در مدرسه است برای تعطیلات کودک برنامه ای ندارند و به گونه ای به نبودن کودک عادت کرده اند حال که فصل تابستان است به هر طریقی میخواهن این خلا و مشکل را با سرگرم کردن بچه هادرست کنند و درواقع دوباره به همان نبودن کودک در منزل در طول روز اداممه بدهند و برای این کار چه بهتر که کودک را به کلاسهای هنری و ورزشی بفرستد . این دسته از اولیا اصلا به پیامد کاری که انجام میدهند توجه ندارند و فقط میخواهن وقت کودک را سپری کنند .تا دوباره ماه مهرفرارسد و دوباره همان چرخه ادامه پیدا کند .
چه راهکاری برای این موضوع میتواند مفید باشد
حالا برای رفع این موضوع به نظر من اولین کاری که والدین میتوانند انجام دهند یک برنامه ریزی دقیق برای این هدف که کودکشان بیشتر در کنار آنها باشد و این برنامه شامل کلاسهای هنری ولی با بینیش و آگاهی خواهد بود یک مادرو پدر آگاه تابستان را فرصتی برای همنشینی بیشتر با کودک بایستی بداند. این والدین تابستان را برای کودکان آغازی نو برای یک فصل بازی – شادی در کنارهم بودن و البته آموزشهای تخصصی برای خلاق شدن ذهن کودک میدانند و برای همین در انتخاب موارد زیر دقت میکنند.
۱- زمان باکودک بودن یک فرصت برای ارتباط بیشتر خواهد بود. ۲- شخصیت واقعی کودک در اجتماع شکل میگیرد و به همین خاطر مسافرت و در جامعه گشتن برای کودک یک امر واجب است. ۳ – کلاسهای هنری – فرهنگی و ورزشی را بر مبنای علاقه و ذهن کودک انتخاب میکنند نه بر مبنای پول و یا فاصله مکانی و..۴- به نتیجه سه ماه تابستان بایستی توجه کنند و برایشان مهم باشد که کودکشان چقدر رشد ذهنی پیدا کرده است
۵- توجه به آموزه هایی که متناسب به عنوان مقدمه ای برای سال تحصیلی جدید .
به نظر این مورد میتواند بسیار مهم و چالش برانگیز باشد بعضی از والدین فکر میکنند چون کودک در سال تخصیلی جدید درسهای او مشکل خواهند شد. پس باید در تابستان کودکشان به کلاسهایی برود تا آمادگی لازم رابرای سال جدید تحصیلی داشته باشد و این تفکر به صورت افراطی انجام میشود و متاسفانه نتیجه معکوس میدهد چرا که کودک بیشتر از درس و مدرسه متنفر خواهد شد .

توجه به مفهوم دوستی در آموزش به کودکان
راهکارساده و خاص : شناسایی -برنامه ریزی -کلاس هنری تلفیقی
راهکار درست آن این است که زمینه ذهنی او شناسایی و احیانا مشکلات خاص کودک برررسی و به گونه ای این موضوع برطرف شود. یک مثال برای شما فرض کنید یک کودک در زمینه ریاضی مشکل دارد و مطمنا در سال آینده این مشکل خواهد بود و چه بسا بیشتر هم خواهد شد. یک راهکار صحیح این است که کودک در کلاسی هنری شرکت کند که بر مبنای بازی ریاضی و هنر طراحی شده .
این کلاس تلفیقی مبنای آن تقویت هوش ریاضی کودکان در قالب هنر و بازی است (کاری که تقریبا در اکثر مدارس ایران انجام نمیشود )در این نوع کلاسها مربی با یک ساختار منسجم و به صورت کاملا غیر مستقیم به بچه ها ریاضی می آموزد ولی کودک اصلا احساس نمیکند کلاس ریاضی است . معمولا کودکانی که ذهنی کند دارند در ریاضی ضعیف هستند. برای این منظور ۱۰ بازی خاص برای بازی و ریاضی هست که در آینده در همین سایت برای شما بیان خواهم کرد . به همین خاطر شناسایی دقیق کودک به لحاظ علاقه – مشکل و . باعث میشود شما انتخاب درستی برای کلاسهای بچه ها داشته باشید .
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.