چهره و نیم چهره در نقاشی کودکان
در این درس که تحت عنوان نقاشی نیمه چهره برای کودکان است میخواهم یک تغییر کوچک در روند نقاشی کودکان داشته باشم .همیشه در آموزش هنر به کودکان و بخصوص نقاشی کودکان در سخت ترین موضوعات میتوان بهترین شیوه های تدریس را طراحی و اجرا کرد.فقط بایستی بدانید هدف و ماهیت آن آموزش چیست. گاهی باید یک راست رفت سر اصل موضوع. گاهی باید موضوع را در یک قالب خاص بیان کرد. و گاهی از آخر به اول رسید. گاهی یک چالش میتواند روند آموزشی شمارا تقویت کند. گاهی یک اجرای ساده نمایش در چند دقیقه برای شما راهگشا خواهد شود و…
فقط باید راه رسیدن به این ایده خلاقانه روش تدریس را بدانید. و بعد طراحی کنید .در این درس من میخواهم یک مفهوم را در یک قالب هنری به کودکان آموزش دهم . یکی از این موضوعات مهم که تقریبا از پایه اول تا چهارم دبستان و شاید بالاتر در خیلی از دروس به نحوی با آن سرو کار دارند بحث تقارن است شما میدانید تقارن چیست و من نمیخواهم دررباره تقارن چیزی بگویم ولی در موضوع تقارن آن هم در هنر کودکان خیلی اهمیت دارد. چرا که اگر کودک تقارن را درک کند در واقع مفاهیم زیادی از جمله : تناسب – نظم – هماهنگی -ساختار و… خیلی چیزهای دیگر را نیز فرا گرفته.
درک مفاهیم پایه ای به زبان ساده
یکی از جنبه های مهم هنر برای کودکان آشنایی آنها با مفاهیم پایه ای خواهد بود. فاهیم که به زبان کودکانه و با شیوه های هنرمندانه به کودکان منتقل میشود .یعنی کودک بایستی بداند تناسب چیست – نسبت یک شکل و فرم نسبت به یک شکل و فرم دیگر چگونه تعیین میشوند. معیار تناسب در خوب دیدن و دقت در نگاه کردن است و .. من در این درس میخواهم شما را با یکی از روشهای آموزشی خودم در این زمینه آشنا کنم و بدانید در قسمت آموزش تخصصی قرار است روشها و مطالب به این صورت به دوستان و مربیان منتقل شود
طرح درس : نقاشی نیمه چهره برای کودکان
هدف: توجه به تناسب و بالا بردن دانش در این زمینه برای کودکان- تقویت رعایت تقارن و دانستن عدم تقارن در نقاشی – سنت شکنی در نقاشی در جهت خلاقیت
گروه سنی :چهارم و پنجم دبستان
کلاس متفاوت با شیوه های متفاوت هنری برای کودکان
من امروز مانند جلسات دیگر نقاشی با ظاهری کمی متفاوت وارد کلاس شدم. پیراهن من دو رنگ بود یعنی طرف راست با طرف چپ کاملا متفاوت بود. من به صورت معمول با یک جعبه پراز وسایل مربوط به درس امروز جلوی بچه ها ایستادم. تا خوب مرا ببینند. بالاخره حس کنجکاوی آنها تحریک شد و شروع کردند به حرف زدن چند نفر زیبایی پیراهن را تایید کردند. و چند نفر دلیل اینکه من چرا این لباس را پوشیده ام آخر همه عادت کرده بودند که هر بار مرا در یک قالب و فرم خاصی ببینند.
از این رو میدانستند این نوع پوشش من بی دلیل نیست. من چند ثانیه به حرفهای آنها گوش کردم و از آنها دلیلش را پرسیدم و هر کدام چیزهایی درست و غلط گفتند.
من جعبه را باز کردم و از درون آن یک سیب بیرون آوردم که از وسط دو نیم شده بود بچه ها با دیدن سیب باز کنجکاوی بیشتری نشان دادند من به بچه ها گفتم آیا میدونید این دو نیمه سیب شبیه هم هستند ؟ بچه ها تایید کردند و من دلیل این شباهت را پرسیدم یکی جواب خوبی داد گفت آقا چون از وسط دو نیمه شده دقیقا شبیه هم هستند منم در تکمیل حرف او یک سیب دیگر از جعبه برداشتم که از وسط نیمه نشده بود برش آن به صورت مساوی نبودبعد از بچه ها پرسیدم آیا این دو تکه سیب شبیه هم هستند و بچه ها همه با هم گفتند نه .تا این جا خوب پیش رفتم بچه ها آمده بودند من سر اصل قضیه بروم.
من میخواست بچه ها با مفاهیم تقارن – تناسب- اندازه -نظم و…. کم کم آشنا شوند
بعد به سراغ پیراهن خودم رفتم و دلیل این پیراهن را هم با بچه ها مطرح کردم. بچه ها کم کم داشتند با موضوع همراه میشودند .سعی کردم جذابیت موضوع را با حرف و بیان و مثال بیشتر کنم. بعد یک مقوا بزرگ که یک چهره ساده از خودم را کشیده بودم را به بچه ها نشان دادم و بعد یک خط از وسط کشیدم تا صورت به دو قسمت مساوی تقسیم شود به بچه ها گفتم این چهره را من دقیقا از وسط به دو نیم میکنم و با قیچی این کار را انجام دادم. بعد به بچه ها گفتم این چهره هم شبیه سیب از وسط به دو نیم شده و و هر دو طرف شبیه هم هستند یعنی هر چیزی که آن طرف صورت باشد این طرف صورت هم به همان شکل و اندازه است.
من برای بچه ها مثال چشم و داغ و گوش را بیان کردم. بعد به بچه ها گفتم قرار است امروز همه شما یک طرف صورخودش را بکشند فقط یک طرف صورت بچه ها کمی همدیگر و نگاه کردند و بعد من به همه آنها مقوا نقاشی دادم و قرار شد یک نیمه صورت را بزرگ بکشند بچه ها با چند چالش روبرو شدند.
اولین چالش این بود که بایستی تصور کنند که یک ضلع مقوا همان خطی است که صورت را به دو نیم کرده البته من توضیح آن را داده بودم ولی بازم برای بچه ها تازگی داشت دومین چالش این بود که بعضی از عناصر چهره را نیمه تصور کنند در حالی که بچه ها نسبت به فرمها اشیا- آدمها و.. تصور کاملی دارند سومین چالش که بعد از کشیدن چهره با آن روبرو خواهند شد قسمت خالی پشت نیم چهره است که قرار است با چیزی پر شود .
چالش سوم رنگ آمیزی پشت نیم چهره
بچه ها با کمک و راهنمایی من نقاشی نیم چهره را کشیدند بعد قرار شد فقط صورت را رنگ بزنند بعد از اینکه صورت را با آبرنگ و پاستل رنگ آمیزی کردند نوبت به قسمت سفید نقاشی شد من همیشه توی بعضی از چیزهایی که جالب و تفکر برانگیز است از بچه ها سوال می پرسم. این بار هم از آنها پرسیدم پشت این نیمه چهره چه چیزی باشد. بعضی ها هنوز در فضای نیمه کشیدن بودند گفتند آقا نیمه سیب – نیمه خورشید و… من به آنها اجازه دادم هر چیزی که فکر میکنند بهتر و زیباتر است را به تصویر خودشان اضافه کنند و بعد رنگ آمیزی کنند.
بعد از پایان نقاشی نیمه چهره برای کودکان بچه ها جذاب شده بود بچه ها تا ۸۰درصدبا تقارن آشنا شدن و در جلسه بعد بحث تقارن را با همان چهره خودشان به صورت یک کار جدید و برعکس همان که کشیده بودند انجام شد من میدانستم بحث تقارن برای بچه ها کاملا جا افتاده بود ولی هنوز باید بعضی از مفاهیم را با دقت بیشتری با بچه ها در درسهای اینده کار کنم .
این بحث تقارن یک جلسه جذاب دیگر هم دارد :ه آن را در آینده برای شکا شرح خواهم داد
نتیجه گیری این درس برای شما
مفاهیم و درک مفاهیم خاص چه هنری و چه غیر هنری برای کودکان لازم است و اینکه ما برای آموزش دادن این مفاهیم بایستی طراحی شیوه اجرایی داشته باشیم از اهم واجبات در هنر کودکان است من در این درس سعی کردم با یک شیوه و ترکیب آن با درس مفهوم مفاهیم خاص تقارن و تناسب و اندازه را به بچه ها آموزش دهم . و در این کار از تغییر در پوشش – استفاده از فن بیان و استفاده از بعضی وسایل ساده توانستم این موضوع را برای کودکان اجرا کنم.
نقاشی نیمه چهره برای کودکان
حتما عضو تلگرام و اینستاگرام ما باشید
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row us_bg_overlay_color=”#45dafc”][vc_column width=”1/4″][us_single_image image=”3365″ size=”full” style=”shadow-1″ onclick=”custom_link” link=”url:https%3A%2F%2Fwww.instagram.com%2Fartkoodak.kids%2F|||” animate=”afc”][us_btn text=”روی تصویر کلیک کنید” link=”url:https%3A%2F%2Fwww.instagram.com%2Fartkoodak.kids%2F|||” color=”red” size=”10px” align=”center”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]
توجه توجه توجه توجه توجه
دوستانی که درباره آموزشهای این سایت به صورت پی دی اف سوال دارند. باز یادآوری میکنم جزوات خاص آموزش هنرهای کودکان برای دوستانی ارسال میشود که در پایین هر مقاله نظر خودشان را به صورت پیشنهاد و یا انتقاد و سوال درج کنند. عضو کانال تلگرام و صفحه اینشتاگرام هنر کودکان باشند. در این صورت سیستم اتوماتیک سایت افراد را از روی ایمیل و ای پی آنها شناسایی کرده. و به صورت هفتگی و ماهانه جزوات را برای دوستان و همکاران فعال ارسال میکند.
[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/4″][us_single_image image=”3366″ size=”full” style=”shadow-1″ onclick=”custom_link” link=”url:https%3A%2F%2Ft.me%2Fjoinchat%2FAAAAAD_WW3HoRqa8q3hEnw|||” animate=”afc”][us_btn text=”روی تصویر کلیک کنید” link=”url:https%3A%2F%2Ft.me%2Fjoinchat%2FAAAAAD_WW3HoRqa8q3hEnw|||” color=”navy” size=”10px” align=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_column][/vc_column][vc_column][vc_column_text]
[/vc_column_text][/vc_column
خیلی ممنونم ازتون سایتتون بسیار عالی و مطالب خیلی مفید هستند.
۱۲۰
ممنون از شما همکار گرامی
۱۴۸
سپاس از اینکه به باز شدن ذهن ما مربی ها کمک می کنید، به ما ایده می دهید، حتی من دیدم بعضی دروس رو مرحله به مرحله آموزش میدهید و من دقیقا در کلاس خودم ، مرحله هارو به کار میبرم و از نتیجه لذت میبرم و شما رو دعا می کنم.
۱۴۹
سلام سرکارخانم محمدی همکار گرامی ممنون از حسن نظر شما امیدوارم مطالبم برای همه مفید باشه
۱۳۷
خیلی عالی بود …خلاقیت در اجراچقدر کار رو شیرین میکنه و مقابل فهم…ممنونم
۱۴۸
ایده لباس دورنگ خیلی جالبه تشکر میکنم بابت ایده های جذابتون
۳۶