ورود / ثبت نام
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مشاهده سبد خرید
0
0

یوهان فردریش هربارت

1541 بازدید
یوهان فردریش هربارت

نظریه هربارت در باب تعلیم و تربیت

یوهان فردریش هربارت (۱۷۷۶- ۱۸۴۱) اندیشمند بزرگ و نامی آلمانی که نظریاتی شبیه جان لاک داشت و گفته شده وی رئالیسم و فلسفه آموزش – پرورش جان لاک را تکمیل نمود کتابی تحت عنوان ” کتاب درسی روان شناسی ” را تالیف کرد.

با یک جمله از اعتقادات هربارت شروع میکنم  او معتقد بود همه تصورات جدید انسان به وسیله تصورات قبلی و موجود در ذهن او تعبیر و تفسیر میشود .به همین خاطر او معتقد بود معلم و مربیان میتوانند با استفاده از معلومات قبلی که در ذهن و دنیای بچه ها قرار دارند آنها را به سمت تصورات و تجربیان جدید ترغیب و تشویق کنند به عبارتی از آنچه که بچه ها میدانند در جهت دانسته های جدید استفاده شود .

 یوهان فردریش هربارت طرفدار سیستم تمرکز و همبستگی بود آن هم در جهت برقرای ارتباط میان موضوعات گوناگون از یک طرف و و زندگی از سوی دیگر

در آغاز قرن بیستم هربارت گرایی نیروی چیره بر آموزش – پرورش بود. تربیت اخلاق و تکوین خصلت و سرشت کودک و نوجوان از جمله مواردی هستند که هربارت بدان ها توجه داشت و آنها را هدف نهایی و اصلی آموزش – پرورش قلمداد می نمود.

تلفیق علم، تجربه، احساس، معنویت و فطریات و غرائز شاخصه ها و ساختار اصلی نظریه معروف هربارت را رقم می زند.

از منظر “هربارتی” تربیت است که این امکان و توانایی را به عقل یا ذهن انسان می دهد که منظور نهایی و غایی و رشد و کمال پدیدار گردد و هضم افکار و تجارب و ارتباط دادن آنها فراهم شود. در قاموس تربیتی هربارت، صرف القاء معلومات از ناحیه معلمان و استادان مطرح نیست.

آموزش و تربیت

آموزش از نگاه هربارت

مراحل آموزش از نگاه هربارت

– مرحله آماده سازی : در این مرحله او معتقد است معلم باید دانسته های بچه ها را به یاد آنها بیاورد و به نوعی دانسته های کودکان را در جهت درس جدید آماده سازی و مرتب کند

۲- مرحله عرضه کردن : در این مرحله و پس از آنکه بچه ها دانسته های قبلی خودشان را که به درس جدید وابسته است را بیاد آوردند درس جدید گفته خواهد شد

۳- مرحله ارتباط : بعد از عرضه داشتن افکار یا درس تازه، معلم باید میان مطالب قبلی و موضوع های جدید ارتباط واقعی به وجود آورد.

۴- مرحله تنظیم : در این مرحله معلم فکر کلی مورد نظرش را به صورت واحد و مرتب در آورده تعمیم می دهد و معلومات دانش آموزان با همدیگر در آمیخته به صورت واحد کل در می آیند و نظام دار می شوند.

۵- مرحله کاربرد : در این مرحله که برای دانش آموز بسیار اهمیت دارد معلم او را به موارد کاربرد آموخته هایش راهنمایی می کند به عبارت دیگر دانش آموز یاد می گیرد که از آموخته هایش در چه مواردی از زندگی می تواند استفاده کند.

یوهان فردریش هربارت

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.artkoodak.ir/?p=130732
آقای مهربان
من علیرضا قالیجاری مدیر برند آقای مهربان با بیش از بیست سال فعالیت در زمینه آموزش هنر به کودکان و مربیان هنری کودک فعالیت رسمی خودم را از سال 95 در فضای مجازی آغاز کردم و با راه اندازی وبلاگی با عنوان آموزش تکنیک های نقاشی کودکان و نیز کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام تلاش کردم تجربیات خودم را در اختیار مربیان و اولیای علاقمند به هنر کودکان قرار بدهم و در حال حاضر این سایت یعنی سایت هنر کودکان به عنوان مرجع در اختیار مربیان و اولیای علاقمند به هنر کودکان قرار دارد.
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد یوهان فردریش هربارت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.