درک هنر تدریجی در پیش دبستان
من این بحث هنر تدریجی در پیش دبستان را میخواهم با طرح یک سوال شروع کنم .در آموزش هنر به کودکان بخصوص نقاشی کودکان همیشه یک موضوع مطرح است آن هم این است که یک کودک در چه رشته ای ذوق و استعداد دارد ؟البته نمیخواهم وارد مباحث تئوری و تکراری که شما حتما خوانده اید شوم . نمیخواهم نظریه های روانشناختی در این زمینه را برای شما دوباره بازگو کنم. میخواهم خیلی راحت این موضوعات را تشریح کنم و سعی میکنم به جنبه های عملی و راهکارهای منطقی و اصولی نیز اشاره داشته باشم .
کودکان بالقوه با استعداد هستند
شما میدانید بالقوه همه کودکان از بدو تولد دارای استعداد و توانایی های بالایی هستند من به موارد استثنایی و ژنتیکی کاری ندارم بر روی کلیت این موضوع تاکید دارم . این که یک کودک بعد از مدتی در یک رشته و هنر و حرفه ای خاص ابراز ذوق و توجه میکند. دلایل زیادی میتواند داشته باشد. مثلا در خانواده من چون من بزرگتر از بقیه بودم و هنر و نقاشی یکی از جاذبه های من بود به طبع یکی دو تااز برادر و خواهرهایم به هنر گرایش پیدا کردند یا کسی که پدر در خانواده علاقه زیادی به ورزش های رزمی دارد کودک خواه نا خواه می بیند و این علاقه در او به وجود می آید.
ولی در اینجا بحث بر سر این است که ما به عنوان بزرگترهای کودکان آیا میتوانیم تشخیص دهیم که یک کودک در یک رشته استعداد دارد یا نه ؟کمی مساله را باز تر کنم . یک کودک در بدو تولد در یک خانواده با آگاهی کامل از تربیت و رفتار با کودک بزرگ میشود این کودک طی مراحل رشد با توجه به آموزه ها - تجربیات - و هر آنچه را که پدر و مادر و محیط به او یاد داده اند نسبت به مواردی ابراز علاقه بیشتری میکند مثلا با توجه به اینکه پدر و مادر به دنیای رنگی او همیشه توجه داشته اند به نقاشی بسیار علاقمند میشود این کودک نقاشی را نه بخاطر کشیدن بلکه به خاطر اینکه با عواطف و درون او سازگاری بیشتری دارد میکشد. کودک شاید روزی چند نقاشی را برای خودش ترسیم کند و از این کار خسته نشود چون او با این هنر زندگی میکند - با نقاشی بازی و خودش را در نقاشی احساس می کند .اینگونه کودکان همیشه در انتخاب های خود از لوازم و تحریر گرفته تا اسباب بازی و حتی پوشاک رنگها برایشان جذاب خواهد بود نه فرم آنها.
بعضی از کودکان به واسطه هیجانات درونی که دارند گرایش خودشان را به صورت ناخودآگاه تعریف میکنند. مانند پسر بچه ها یی که علاقه مند به ماشین یا اسلاحه هستند. از این رو یک کودک در زمینه هنر بایستی توسط اولیا خود به صورت تدریجی به سطحی از شناخت برسد تا اینکه در هنگام ورود او به جمع کودکان مهد یا پیش دبستان در حد قابل قبولی باشد. ولی اگر کودکانی در طی مسیر رشد تا پیش دبستان به هر علتی از این روند دور ماندند . در پیش دبستان مربی میتواند با کمک هنر تدریجی این فرایند را تا حد زیادی بهبود ببخشد. و کودک را به سطحی از دوران کودکی خود باز گرداند. در ادامه این مراحل را در پیش دبستان دنبال میکنیم .
برای خواندن ادامه این مطلب بایستی اشتراک داشته باشید
هزینه اشتراک دوره یک ماهه برای کلیه مطالب بخش آموزش تخصصی ۹۰ هزار تومان می باشد ثبت نام کنید
همکاران عزیز شما در قسمت مطالب تخصصی هستید اگر فعلا تمایل به ثبت نام ندارید می توانید از مطالب رایگان استفاده کنید. من به عنوان کارشناس هنر کودکان در کنار شما هستم