هنر وارونه و برای کودکان و نوجوانان
نمیدانم شما جزء آن دسته از مربیانی هستید که به دنبال راه های خاص آموزشی برای کودکان باشید؟ یعنی راه هایی که از روال عادی آن خارج است و شاید گفت به گونه ای برعکس آن جریان متداول آموزشی باشد.شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا باید به دنبال این نوع آموزش بود و لزوم آن چیست؟ مطمنا شما میدانید که محور اصلی تمام مطالب ما در این سایت آموزشی بچه ها ست. ما هر طرح و برنامه ای آموزشی را با محوریت کودکان اجرا میکنیم. همه چیز وارونه برای کودکان یکی از این درسهاست .
از این رو کودکان گاهی در پروسه تکرار قرار میگیرند و این باعث میشود کودکان نسبت به آموزش و آن موضوع بی انگیزه شوند . همیشه تکرار برای بچه ها اگر همراه با ایده و نو آوری نباشد خسته کننده خواهد بود . از طرفی گاهی یک موضوع و درک بعضی از مفاهیم و مهارت آموزی برای بچه ها ایجاب میکد تا شما خلاف جریان عمل کنید. چون مطمنا تاثیر آن بیشتر خواهد بود . مثلا فکر کنید میخواهید جذابیت و تحرک بیشتری بین بچه ها به وجود آورید مطمنا بچه ها از اینکه پشتک وارو بزنند و یا سرو ته روی دستها برای چند لحظه بایستند کلی لذت می برند و یا شما بخواهید قدرت و تمر کز بچه ها را چه از لحاظ ذهن و قدرت اجرایی بال ببرید و به آنها موضوع نقاشی سروته ( وارونه ) را مطرح کنید .
چند ایده ساده برای هنر وارونگی
این درس با توجه به ساختار ساده ای که دارد برای کودکان بسیار مفید است و ازطرفی قدرت اجرایی شما را به عنوان مربی بالا میبرد من در این درس به چند نمونه کار هنری با موضوع وارونه بیان میکنم و بعد شما میتوانید با خیال راحت این موضوعات را با کودکان اجرا کنید.
من برای این درس با حرکت های خاص ورزشی و تعادلی درسم را شروع میکنم به دو دلیل اول اینکه بچه ها نسبت به بازی و تحرک واکنش مثبتی دارند و دوم اینکه واقتی خود کودک به صورت عملی بعضی از کارهای وارونه را انجام دهد. درک و تجسم او در کار هنری بیشتر خواهد بود.از این رو بچه ها توی حیاط با حالت های ساده کنار دیوار روی دست می ایستند و پا ها ی خودشان را به دیوار تکیه میدهند البته اگر سالن ورزشی و جای مناسبتری برای این کار با شد بهتر است .و یا اینکه به صورت سرو ته از میله بالفیکس برای چند لحظه قرار بگیرند.
من در این کار به بچه ها می گفتم که هنگام انجام این کار حتما با چشم باز دنیای وارونه را نگاه کنند و ببنند که وارونه شدن چه تاثیری روی نگاه آنها خواهد گذاشت . در دومین کار خود به بچه ها میگفتم که مقوای خودشان را زیر میز بچسبانند و بعد زیر میز دراز بکشند و به صورت خوابیده نقاشی کنند این عمل وارونه قدرت جسمانی و تمرکز بچه ها را بالا میبرد .در روند این نوع آموزشها شاید برای بچه ها و بعضی از بزرگترها کمی عجیب و دور از ذهن باشد ولی شما با توجه به اهداف و برنامه خود پیش بروید و به مرور هم کودکان و هم بقیه در جریان نوع کار قرار خواهندگرفت .
کشیدن نقاشی وارونه و بالا بردن قدرت تمرکز و تجسم
نوع دیگری از کار هنری این است که کودک یک طرح نقاشی را به صورت وارونه جلوی خود قرار دهد و بعد سعی کند همان طرح را به صورت وارونه بکشد . واقعا این کار میتواند برای بچه ها مشکل باشد از این رو با موضوعات ساده و به صورت خطی شروع کنید و بعد به مرور طرخهارا پیچیده تر انتخاب کنید .
در یک کار خلاقانه بچه ها آدم برفی ساخته بودند که به صورت وارونه روی زمین قرار گرفته بود و شما تصور میکردید که آدم برفی روی زمین در حال پشتک زدن است و…
همه چیز وارونه برای کودکان به عنوان یک معرفی کل از یک نگرش خاص در آموزش بود که من به صورت خیلی خلاصه برای شما بیان کردم فقط توجه داشته باشید دامنه این نوع نگرش محدود به همین موارد ساده نیست به گونه ای که معماران و مهندسین و هنرمندانی که در این راستا برای فضا سازی شهری از این نگرش به نحوی استفاده کرده اند نوع نگاه و خلاقیت تصویری برای آنها مهم بوده البته این نقاشی وارونه در قدیم به گونه ای خلاقانه طراحی میشود که شما از هر دو طرف به تصویر نگاه میکرید یک تصویر متفاوت میدید. لذا از شما همکاران میخواهم به این نوع نگرشها در هنر که من در این سایت برای شما قرار خواهم داد با تامل بیشتری نگاه کنید و شیوه های اجرایی جدیدی را برای خود طراحی و اجرا کنید .
یک نکته مهم برای آموزش هنر به کودکان
در عامل هنر برای کودکان شیوه های آموزشی نوین میتواند بازتاب و بازخورد بسیار زیادی را نسبت به روشهای سنتی و قدیمی داشته باشد یک سری از شیوه ها ها به صورت مدون و حساب شده طراحی میشوند و بعضی از شیوه ها به طرز باورنکردنی خلاقانه و تاثیر گذار است که من در این سایت و بخصوص در بخش آموزشهای تخصصی به آن پرداخته ام و همچنان مقالات جدید در این خصوص خواهم داشت.
همه چیز وارونه برای کودکان
در ابتدا برای بچه ها مشکل به نظر آمد ولی بعد از اتمام کار برایشان جذاب بود.تشکر
۱۳۵
سلام همکار گرامی مطمنا مقداری مشکل بودن ولی به نتیجه رسیدن باعث حذابیت بیشتری میشود
۱۳۳