تغییر – جذابیت -و هنر تلقیقی برای پایه هفتم
خودکار برای کودکان در شرایطی استفاده میشود که آنها آمادگی برای درست نوشتن را به دست آورده باشد. خودکار چون دیگر قابل پاک کردن نیست برای کودکان اول تا پنجم میتواند مناسب نباشد. ولی از ششم به بالا خودکار کارکردهای متفاوتی دارد. و فقط برای نوشتن نیست.خودکار برای کودکان نشانه بزرگ شده نشانه اعتماد بنفس و … حال اگر یک کارگرد ساده و جذاب دیگر هم به آن اضافه کنیم می بینیم که خودکار برای بچه ها بسیار مهم جذابتر خواهد شد.نقاشی با خودکار برای بچه های هفتم یعنی تونشتن یعنی کشیدن یعنی رنگ زدن یعنی احساس کردن و…
در این درس شما را با یک رویکرد ذهنی در نقاشی بچه های ششم به بالا آشنا میکنم که در نوبه خود بسیار مهم است شاید خود نقاشی مهم نباشد ولی آنچه مهم است تصور و تغییر ذهنیت بچه ها نسبت به خودکار و دیگر ابزار لوازم التحریراست .
تصور کنید خودکار بچز نوشت و کشیدن چه کارکردهای دیگری میتواند داشته باشد . خودکار در وحله اول برای نوشتن تعریف شده و از هرکسی بپرسید تصور اولیه اش برای نوشتن است ولی حالا بخواهیم تغییر در این ذهنیت ایجاد کنیم چه چیزی را مطرح میکنیم؟
این درس برای کودکان یک موضوع را بیان و تشریح میکند و آن هم این است که:
نقاشی با خودکار یعنی تقویت اعتماد بنفس
استفاده از حداقل رنگها برای بیان نقاشی
استفاده از انواع خطوط و تر کیب آنها و دقت در ریزه کاری های
همه این موارد موضوعاتی است که در این درس به آن حواهم پرداخت
بچه های کلاس هفتم سرکلاس نشسته بودند و قرار شده بود من بچه ها را با هنرهای خاص در جامعه و جهان آشنا کنم هنر هایی که کمتر دیده یا شنیده بودند و هنرهایی که جنبه های کاربردی زیادی برای بچه ها داشت . ساختار آموزشی برای این بچه ها را طوری طراحی و تدوین کرده بودم که بچه ها احساس نکنند یک کلاس خشک و تکراری است این که یک دوره تحصیلی را پشت سر گذاشته اند و الان در یک محیط متفاوت وارد شده اند دلیلی خوبی برای من بود . من میخواستم بچه ها درک کنند که دنیای هنر و مهارت های هنری محدود نیست و آنها در هر شرایطی و با کمترین امکانات می توان آثار هنری زیادی به جای گذاشت .
تغییر در نگرش رمز خلاقیت برای بچه ها
تغییر در نگرش آنها برای من خیلی مهم بود و به همین دلیل یکی از شاخه های این ساختار آموزشی بحث درباره کارهایی است میتوانیم با تغییرانجام دهیم حال این تغییر میتواند دگرگونی باشد یا تغییر در کارکردوسایل و هر چیز دیگری … من نقاشی با خودکار برای کودکان را اینگونه شروع کردم .
به همراه بچه ها وارد کلاس شدم بچه ها که نشستن من هم صندلی را جلوی کلاس گذاشتم و مثل بچه ها و نزدیک به آنها نشستم بعد از جیبم چند خودکار آبی – سیاه و قرمز و سبز بیرون آوردم از بچه ها خواستم درباره خودکار برایم حرف بزنند هر آنچه که درباره خودکار میدانند یعنی انواع آنها رنگها – نحوی کار کردن خودکارو .. و بچها ها چند دقیقه در این خوصو صحبت کردن و همه همان تصور نوشتن را مطرح کردند و من گفتم امروز قرار است با خودکار یک طرح زیبا و ساده بکشند .
بچه ها ذهنیتی ساده و معمولی از نقاشی با خودکار داشتند ولی وقتی یکی از کارهای مرا دیدن که با خود کار کشیده بودم و با دقت بالا و ریزه کاری های زیاد تصویر را ترسیم کرده بودم کمی تعجب و شگقت زده شده بودند . با این کار بچه ها تا حدودی متوجه شدن که موضوع خودکار ساده و پیش پا افتاده نیست
نکته ای که در ابتدا به بچه ها گفت اعتماد به خودشان در کشیدن طرح با خودکار بود چون دیگر نمی توانند خطوط اشتباه را پاک کنند و دوم دقت در اجرا و صبر در طراحی و نقاشی . همه این موارد برای بچه ها ضمن تازه بودن کار یک نوع آزمون اعتماد بنقس هم بود و من از این طریق اعتماد بنقس کودکان را محک زدم قرار شد از موضوعات ساده با ریزه کاری های زیاد استفاده کنند .
انتخاب موضوع برای این کار
مطمنا نمیتوانستم به بچه ها بگویم درخت و سیب و کوه و بکشند چون نمیخواسم تصور نقاشی بجه ها کوچولو به آنها دست بزند. از این رو از موضوعات احساسی و تلفیقی استفاده کردم مثلا غروب آفتاب با روش ضدر نور که در نصویر پایین می بینید با این کار ضمن سادگی بچه ها یک نقاشی متفاوت میکشیدن یک چیزی را فراموش کردم اول بگویم نوع و اندازه کاغذ بود که من در این کار از بچه ها خواستم روی کاغذ دایره ای نقاشی غروب آفتاب را بکشند .
یک جنبه مهم دیگر در این نوع نقاشی که برایم مهم بود موضوع استفاده از حداقل امکانات برای اینکه یک اثر زیبا به وجود بیاوریم بچه ها در پایان این کار به خوبی با این موضوع آشنا شدند . من هم مانند بچه ها نقاشی غروب آفتاب را کشیدم و بچه ها به نحوی حرکت خودکار و ریزه کاریهای من توجه میکردند استفاده از یک خودکار در اولین کار بجه ها بسیار جالب بود و بعد دو رنگ خوودکار استفاده کردند و…
من انواع بافت های و خطوط و حاشور ها را برای بچه ها توضیح دادم و گفتم حرکت دست آنها و نوع خط کشیدن ها میتواند نقاشی را جذاب کند . این کار در سطوح بالاتر و حتی در دانشگاهها نیز تدریس میشود و بخصوص بچه های رشته گرافیک با روانویس از این تکنیک در ترسم تصویر سازی های خود استفاده میکنند .
نقاشی با خودکار برای بچه های هفتم
سلام وخداقوت کاراتون بسیارعالییست.فقط میشه بفرماییدازچه نوع خودکاری استفاده شودبهتراست؟منظورم مارک خودکار؟
لایک
سلام و ممنون از شما مارک خودکار مهم نیست روان بودن خودکار مهمه از خودکار بیک گرفته تا پینتر و…
۱۴۱
سلام وقت بخیر بسیار جالب بود. حتما خودم هم انجام میدم.
لایک