خلاقیت برای کودکان دو مرحله دارد
یک هفته با خلاقیت داشته باشید
حتما این هفته خانوادگی به یکی از مناطق یا پارکهای نزدیک منزل بوید و یک روز کامل را دور از چهاردیواری خانه و فارغ از شلوغی در طبیعت سپری کنید . و با بچه ها ساعتی کار خلاقانه انجام دهید. من اعتقاد دارم یک کار خلاقانه قبل از اینکه نمود عینی داشته باشد پیامد ذهنی و تاثیرات مثبت آن در شخصیت و ذهن کودک نمایان خواهد شد. در واقع خلاقیت برای کودکان دو مرحله دارد درصورتی که همه تصور میکنند که خلاقیت یعنی انجام یک کار خاص و جدید .ولی این کار خاص و جدید مرحله دوم خلاقیت است .

ولی مرحله اول آن همانطور که گفتم تاثیراتی است که کودک به لحاظ ذهنی دریافت میکند . مثلا شما در نقاشی روی سنگ وقتی به بچه ها سنگ را نشان میدهید آنها تنها یک تصویر و تصور ساده از سنگ را دارند ولی زمانی که شما جنبه های ذهنی بچه ها را پرورش میدهید . نگاه بچه ها را نسبت به محیط و اشیا تقویت میکنید . دیگر سنگ برای بچه ها یک سنگ ساده نخواهد بود بلکه کودک در آن سنگ تصویری از یک چیز تصور میکند . برای اینکه این نتیجه حاصل شود شما به عنوان مربی و ولی بچه ها بایستی نکاتی را که ذهن خلاق آنها را تقویت میکند به روش های ساده و جالب بیان کنید تا آنها یاد بگیرند و بعد اجرا کنند.
این نکات میتوانند جملات یا کارهایی باشد که شما به بچه ها یاد میدهید. در درس امروز شما با رفتن به فضای سبزی و به قصد تفریح و شادی نکاتی مهم را در مورد طبیعت -حفظ مخیط زیست -پرندگان و حیوانات کوچک و بزرگ بیان کنید. شاید سوال برای شما به وجود بیاید که این نکات را بارها و بارها بچه ها شنیده اند و چرا در این فضا و در این شرایط میتواند تاثیر بیشتری داشته باشد ؟در جواب باید بگویم که هر نکته آموزشی برای کودکان بایستی یک معادل عینی داشته باشد بچه ها با دیدن و لمس کردن و.. بیشتر درک می کنند و یاد میگیرند.
شبیه سازی برای خلاقیت و پرورش ذهن کودکان
به همین خاطر وقتی شما در طبیعت میروید و مثلا بچه ها را با لانه پرنده ها آشنا میکنیدوبرای آنها تشریح میکنید که لانه پرنده خانه پرنده محسوب میشود و پرنده ها به لانه نیاز دارند . در آن صورت بچه ها نسبت به زندگی و لانه پرنده ها بیشتر حساس میشوند .این حساسیت هم برای شخصیت حیوان دوستی کودک مفید است و هم در بحث هنری گرایشی بیشتری به نقاشی و موضوع پرندگان بدست خواهد آورد .
یا مثلا شما میخواهید موضوع رنگین کمان را با بچه ها کار کنید .شما هر چقدر توضیح بدهید باز هم نمیتوانید به آن اندازه که خود بچه ها رنگین کمان را ببینید تاثیر بگذارید . من برای اینکه بچه ها رنگین کمان ببینند با شلنگ آب را از طریق شلنک با فشار زیاد به هوا می پاشم و با نور آفتاب رنگین کمان را به بچه ها نشان میدهم .به همین خاطر نکات آموزشی را با احساس بیان کنید تا بچه ها بتوانند این حس را در خودشان احساس کنند .
بعد به سراغ کار عملی میرویم اولین کار عملی میتواند نقاشی با سنگها و خرده های چوب روی زمین باشد از بچه ها بخواهید تا خرده های چوب و هر آنچه که فکر میکنند میشود از ان استفاده کرد را جمع آوری کنند و سپس با آن روی زمین نقاشی بکشند یعنی از آن وسایل استفاده کنند و شما با راهنمایی و کمک سعی کنید خلاقیت آنها را تقویت کنید .
برای اینکه در این زمینه موفق شوید تکنیک شبیه سازی یک راهکار موفق است که من در درس نیمه چهره خلاقانه به آن پرداخته ام . شما میتوانید بعد از اینکه وسایل را بچه ها جمع آوری کردندبرای اینکه ذهنیت آنها به کاری که انجام میدهند نزدیک شود. وسایل را با چیزهایی شبیه سازی کنید مثل یک تکه چوب را بدارید و از بچه ها بپرسید این چوب شبیه چیست ؟ بچه ها سریع تصویر سازی ذهنی را انجام میدهد و جواب میدهند والبته شما در این تصویر سازی به آنها کمک کنید مثلا شبیه دست است . یا اینکخ با چیدن سنگها کنار هم فرم مار پیچ را به بچه ها آموزش دهید و بزرگ و کوچک را برای آنها تشریح کنید و دهها کار خانه که در طبیعت میتوانند بچه ها انجام دهند.
نتیجه گیری این درس
در خلاقیت همیشه به دنیال این باشید که راه رسیدن به خلاقیت را پیدا کنید. برای خلاقیت کودکان و اینکه چطور میشود بچه ها را خلاق پرورش داد هزاران راه وجود دارد که در هر شرایطی و با توجه به آدمهای مختلف این راهکارها مختلف خواهد بود ولی پرورش ذهن اولین قدم در خلاقیت است چون کار خلاق از ذهن خلاق به وجود می آید.
سرشار از حس خوب زندگی هست این فعالیت ها
۱۲۴