دلیل مناسب برای تخیل کودکان با یک موضوع مناسب
این درس یکی از خلاقانه ترین ایده های آموزش نقاشی کودک برای رنگ شناسی بچه ها است. دنیایی از رنگ و تنوع و خلاقیت ولی این سوال برای بعضی پیش می آید که چرا جغد موضوع این درس است؟ و چرا حیوان دیگر برای این موضوع انتخاب نشده؟ . برای جواب به سوال بایستی چند جمله درباره یک موضوع مهم بیان کنم و آن هم قابل فهم بودن موضوع برای کوکان است. به این معنی که یک موضوع بایستی به لحاظ تجسم و تخیل کودکان زمینه آن کار را داشته باشد برای اینکه این موضوع را کامل تر بیان کنم یک مثال میزنم.
شما فکر کنید که موضوع به جای جغد مثلا مرغابی یا هر پرنده دیگر باشد کودک در مواجهه با این موضوع چه تصور میکند. خوب مثلا فکر میکند که مرغابی که رنگارنگ نیست یا نهایتا یک یا دو رنگ دارد . شاید شما بگوئید خوب تخیل کودکان آن پرنده را رنگی تصور میکند. بله درست است ولی این نکته را فراموش نکنید که کودک برای تخیل کردن یک دلیل خوب میخواهد. شما حتما کارتون دومبو بچه فیلی که پرواز میکند را دیده اید این کارتون چرا برای بچه ها قابل قبول است؟
نقش تخیل و خلاقیت در انتخاب موضوع برای کودکان
به لحاظ منطقی فیل پرواز نمیکند. ولی کارگردان و خالق این کارتون برای تخیل بچه ها برای اینکه بچه ها بتوانند بهتر این موضوع را در تخیل خود هضم کنند. یک فیل را انتخاب کرده که دو تا گوش بزرگ دارد و این دو تا گوش بزگ شبیه بال هواپیما عمل میکند .(در دنیای تخیلی کودکان بال هموایما است که باعث پرواز می شود نه موتور هواپیما ) حال اگر به جای فیل یک حیوان دیگر انتخاب میشود کارگردان چه چیزی را برای اینکه با منطق تخیلی کودکان نزدیکی داشته باشد بایستی در نظر بگیرد ؟.
از این رو انتخاب موضوع برای کار تخیلی کودکان بایستی به گونه ای هوشمندانه انتخاب شودکه این حس تخیل و خلاقیت به وجود بیاید .در این درس تنوع رنگی جغد ها تنوع در شکل و پر و ساختار بدنی این پرنده باعث شده که این موضوع برای این هدف انتخاب شود اگر به تصاویر دقت کنید می بینید که جغد ها به لحاظ رنگی و ظاهری بسیار متنوع هستند. و این دلیل خوبی برای این است که کودک قانع شود برای اینکه تخیل خودش را به کار بگیرد .
شرح درس و مراحل مختلف آموزشی هدف اصلی این درس رنگ شناسی – همنشینی رنگها – استفاده از رنگهای متنوع – رنگ سازی خواهد بود مراحل این در : این درس در ۳ مرحله اجرا میشودزمان : مدت زمان هر جلسه ۴۵ دقیقه الی یک ساعت خواهد بودگروه مخاطب : کودکان دوم – سوم و چهارم دبستان هستندنتیجه نهایی این درس برای کودکان : آشنایی با زندگی پرندگان از جمله جغد – رنگ شناسی و ترکیب رنگها- تقویت تخیل و اعتماد بنفس
ادامه این درس در قسمت بعدی قرار دارد که شما میتوانید با استفاده از لینک زیر وارد قسمت بعدی شوید . در قسمت بعد تمام موارد بالا به صورت مفصل برای شما بیان خواهد شد . و شما در۳ مرحله به صورت تخصصی با این موضوع مباحث مهم رنگ شناسی برای کودکان را مطالعه خواهید کرد .من پیشنهاد میکنم این درس راحتما در فصل تابستان یادر سال جدید تحصیلی جزء برنامه های اصلی شما باشد تا بتوانید بهترین نتیجه لازم را برای کودکان داشته باشید .
[یک نکته مهم
در این ساختار و رویکرد آموزشی توجه به این نکته که همه گروه های سنی میتوانند از این موضوع بهره بگیرند مورد توجه است و نکته مهم آن این است که اگر توجه به سطح کار کیفیت و هدف کار باشددرک خواهید کرد که یک کودک ۷ ساله در سطح خودش کار میکند و یک کودک ۱۲ ساله همین موضوع را با مهارتن بالا در سطح بالا و کیفیت بالاتر انجام خواهد داد.
به همین خاطر همیشه دانشتن این نکته که در خیلی از موضوعات تکنیک ها میتوانند برای همه گروه های سنی باشد بسیار مهم است .
در کار روبرو مطمنا یک کودک ۷ ساله نمیتواند با این دقت و ظرافت و … این کار را انجام دهد این کار میتواند یک نقاشی یک کار دیواری یک طراحی پارچه و.. باشد
از اینکه دید ما رو نسبت به آموزش سعی میکنید اصلاح کنید تا هم بچه ها از کار کردن و بازی و آموزش لذت ببرند هم مربیها راحت تر بتوانند آموزش درست و ارتباط بهتر در کنار جذب کودک به هنر رو تجربه کنند،بی نهایت سپاسگذارم
لایک
با سلام و ممنون از لطفتون و نظری که دادید
لایک
این مبحث رو واقعا دوس داشته و دهرم…واقعا برای خود من جالب بود دلیل انتخاب جغد برای اینمبحث….و در کلمن همیشه از مطالب پر محتوای شما برای کار با بچه ها استفاده میکنم.سپاااااس فرهوان از زحماتتون.
لایک
استاد جان مثل همیشه مقاله مفید وجامعی بود که در اختیارمون قرار دادید.
لایک