ورود / ثبت نام
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مشاهده سبد خرید
0
0

کاملترین آموزش مجسمه سازی کودکان

2673 بازدید
Sculpture 1

کودکان هم میتوانند مجسمه سازی کنند

آموزش مجسمه سازی به کودکان مبحثی است که درچند سال اخیر درخیلی از کشورهای دنیا به آن پرداخته ا ند.و نتیجه بسیار خوب از این رویکرد آموزشی در بین کودکان مشاهده شده است. اما در ایران به این آموزش اصلاتوجه نشده و خیلی از مربیان این مقوله را با کاردستی یا بحث سفال اشتباه میگیرند. بعضی دیگر به غلط تصور میکنند که کودک نمیتواند مجسمه سازی کند. و اصولا تصور آنها از مجسمه سازی تصور غلطی است.

من در این مجموعه ضمن اشاره به بعضی از نکات برای روشن شدن بحث مجسمه سازی کودکان ۱۶ درس مقدماتی را تدوین کرده ام که امیدوارم مربیان و علاقمندان به هنر مجسمه سازی این هنررا به کودکان آموزش دهند. تا بچه ها با خیلی از مهارت ها و مبانی و اصول بصری و خلاقیتی آشنا شوند .و سپس در قسمت تخصصی با ۱۰ درس دیگر که هرحله تکمیل این ۱۶ درس خواهد بود می پردازم.

قبل از شروع درس باید این نکته را بیان کنم که منظور من از مجسنه سازی آن چیزی که شما در تصوردارید و متداول است نیست. در کل ما مجسمه و مجسمه سازی را تندیس ها و پیکره هایی می پنداریم که ازهزاران سال پیش تا الان در تمام نقاط دنیا ساخته شده و ما دیده ایم. مجسمه سازی قدمتی هزاران ساله داردالبته به معنی متداول آن که شما تصورش را دارید.

و در همه کشورها از جمله ایران شاهکارهای بسیارزیادی در این زمینه خلق شده است. اما من اصلا منظورم از مجسمه سازی آن چیزی نیست که شما تصورمی کنید.

معنای مجسمه سازی و مجسمه سازی کودکان

 در دنیای مدرن، و با توجه به دنیای خاص هنری کودکان مجسمه سازی کودکان معنا و مفهوم تازه ای خواهد بود و به همین دلیل  در این زمینه دو تفاوت کلی بین معنای متداول آن و آنچه من به عنوان مجسمه سازی کودکان نام میبرم وجود دارد.

تقاوت از دو منظر میتواند مورد تامل قرار گیرد. اول بحث معنایی و دوم عملی در بحث معنایی مجسمه سازی یعنی ساخت تندیس یا نماد و به صورتی که یادآموری شخصس مفهومی یا کاری باشد ولی در بحث هنر کودکان مجسمه سازی دیگر به این معنا نخواهد بود. در هنر مجسمه سازی کودکان این معنا نیست که تعیین کننده آموزش است بلکه پرورش ذهن خلاق کودک است که به کار معنا خواهد داد.

به بیان ساده تر یک هنرمند مجسمه ساز بزرگسال میخواهد مجسمه فلان شخصیت را بسازد. اوبا توجه به هنر ومهارت خود این کار را به نحو درست انجام میدهد.او از مهارت و توانایی هنری خود بهره  میگیرد و یک مجسمه خلق میکند حس مجسمه بر گرفته از حس هنرمند و بیان اوست مجسمه ساز دنیای خودش را آنگونه که خواسته طراحی و اجرا میکند.

ولی ما نمیخواهیم کودکان پیکر ساز یا پیکرتراش باشند.چون کودک پیوند عمیق با دنیای بیرونی خود ندارند کودکان سعی میکنند تجربه کند دنیارا بشناسند و با محیط ارتباط برقرار کنند.

 من از مفاهیم مجسمه سازی برای این پیوند استفاده میکنم و به همین دلیل دیگر پیکرتراشی و تندیس سازی برای کودکان اهمیت نخواهد داشت .

  تجسم حس درونی کودکان

در بعد عملی روند مجسمه سازی یک روند از پیش طراحی شده است. یعنی مجسمه ساز، طراحی پیکری را انجام می دهد و بعد دست به ساخت آن می زند. ولی در هنر کودکان، کودک به درک از فضا محیط فرم وهزاران مفهوم و حس و تجربه اقدام مبکند و در واقع آن چیزی که کودک به آن میرسد تجسم حس درونی خود است نه آنچه که قرار است ساخته یا اجرا شود.ماهیت مجسمه سازی کودکان برمیگردد به شناخت کودکان از محیط فرم رنگ فضا و …و پیوند او با این مفاهیم.

نکته مهم  مهم در این آموزش قدرت کودک در تجسم حس درونی خودش است .

من در این سایت میخواهم شما را با آموزشی آشنا کنم که اگر اغراق نکرده باشم. تاثیری که این آموزش برذهن، خلاقیت و توانایی کودک خواهد گذاشت هیچ هنری دیگر نخواهد داشت .

یکی از شیوهای نوین و جذاب و بسیار مهم در عالم هنر کودکان، مجسمه سازی است. به جرات میتوانیم بگوییم درایران در ۹۵ درصد از مدارس و مکان های هنری این بحث تدریس نمیشود.شاید دلیل آن تصور نادرست از عدم توانایی کودکان و نوجوانان است. و نیز نا آشنایی مربیان از این بحث … من میخواهیم درک و مفهوم فضا سازی درک و مفهوم حجم و در پایان مجسمه سازی را به کودکان  بتوانید آموزش دهید.

 از این رو میخواهیم همه دوستان از ابتدا مطالعه ای اجمالی درباره مفاهیم و مبانی هنرهای تجسمی داشته باشندو نیز مبانی و هنرهای تجسمی کودکان را در این سایت بخوانند.  تا با ذهنیتی آماده این  مطالب را درک وبا اجرا و نتایج به دست آمده را ثبت و یاد داشت برداری کنند و این آموزش را جدی بگیرند.چون اهمیت این موضوع بسیار مهم است و در حین آموزش ها شما خود به عینه شاهد نتایج مثبت آن خواهیدشد .

مبانی هنرهای تجسمی را بدانید

این شیوه نامه برای مربیانی کارایی لازم را دارد که شناخت اولیه از مبانی هنرهای تجسمی را بدانند چون در این شیوه نامه آموزشی مفاهیمی مانند سطح – فرم فضا – رنگ – جنس – حجم – ترکیب –بافت و.. را به کودکان آموزش داده میشود. این مجموعه آموزشی برای درک بیشتر بچه ها نسبت به دنیای بیرون، بالا بردن قدرت تجسم، پرورش ذهن خلاق و در نهایت خلاقیت آنها طرح و تدوین شده است.

و همانطور که قبلا گفته شد مجسمه سازی کودکان شناخت آنها از این مفاهیم و در نهایت قدرت تجسم سه بعدی آنها بالامی برد .

لازم به ذکر است این آموزش با توجه به نوع دروس و با در نظر گرفتن سن کودکان میتوان برای کودکان ۵ تا ۱۲ سال قابل استفاده باشد فقط بایستی توجه داشت که سطح و توقع شما از بچه ها بایدمتناسب با سن آنها باشد . از این رو من این آموزش را متناسب با سن ۸ سال به بالا در نظر گرفته ام .

درس اول : مفهوم سطح – بزرگ – کوچک – ضخیم – نازک – برش – تا

1

در این درس که اولین درس از این مجموعه است من میخواهم کودکان با متداول ترین چیزی که در کارهنری وهمچنین مجسمه سازی (البته در ابتدا) بچه ها با آن سرو کار دارند یعنی کاغذ و مقوا آشنا شوند .بحث فقط آشنایی نیست قرار است مفهوم سطح – بزرگی و کوچکی و ضخیم و نازک را حس کنند از این رو به بچه ها مقوا و کاغذهایی در اندازه های مختلف میدهم و از آنها میخواهم به کاغذ ها دست بزنند روی این کاغذ ها را لمس کنند.

من از عبارت های کلاسیک استفاده نمیکنم. این جملات و کلمات در این مقاله  فقط برای شما گفته میشود من تلاش میکنم از کلمات جایگزین مثلا روی کاغذ بجای سطح و.. استفاده کنم بعد از آنها میخواهم بزرگترین کاغذ را به من نشان دهند .بعد از اینکه بچه ها درست یا غلط این کار را انجام دادند به آنها میگویم کاغذها و مقوا را به ترتیب اندازه کنار هم بچینند. بچه ها ۷ کاغذ و مقوای خودشان را کنار هم قرار میدهند و یاد میگیرند بزرگی و کوچکی کاغذها را تشخیص دهند.

مفاهیم ساده برای درک بهتر کودکان در مجسمه سازی

درادامه برای بچه ها یک موضوع دیگر مطرح میشود و آن این است که  کاغذ و مقواها یک مفهوم دیگر نیز دارند و آن مفهوم ضخیم و نازک است بچه ها با لمس کردن  امتحان می کنند. و خودشان ضخیمترین و نازکترین ها را به من نشان میدهند. من با این کار سعی میکنم حروف الفبای مجسمه سازی را به سادگی به آنها یاد بدهم. بعد به بچه ها درباره قیچی کردن( برش) صحبت میکنم به هر کدام یک کاغذ باطله میدهم تا برش بزنند بعد به سراغ ضخیمترین و نازکترین کاغذ خواهیم رفت.

 این بار روی تخته به بچه ها درباره اشکال هندسی و اینکه چرا به آنها سه گوش (مثلث ) یا جهار گوش (مربع و مستطیل) و..میگویند توضیح خواهم داد بعد در باره مرکز یک شکل صحبت میکننم بعد از آنها میخواهم مقوای ضخیم را از طرفی ببرند تا به مرکز شکل برسد و مقوای نازک  رااز گوشه برش بزنند تا به مرکزشکل برسد .
این درس تمرینات مهم درک مفاهیم مختلف و کاربردی را برای بچه ها بوده و از آنها میخواهم در باره این نوع کاربیشتر فکر کنند .

تمرینات زیادی برای ان منظور هست. که مهارت و شناخت کودک را بالا میبرد مثلا تازدن های ساده برشهای موازی با فاصله ها مشخص انواع پیچش دادن های مختلف و…

درس دوم : از سطح به فرم

2

در این درس من میخواهم به بچه ها یاد بدهم با یک برش ساده چطور میتوانیم از یک سطح به یک فرم رسید.همانطور که در درس قبل به بچه ها آموزش داده شد بچه ها با لمس کاغذ روی کاغذ یا همان سطح را درک کردند. من میخواهم یک عبارت دیگر هم به این سطح اضافه کنم و آن هم عبارت تخت یا همان صاف است. این عبارت به این دلیل است که کودک قرار است از یک سطح تخت به یک سطح غیر تخت برسند. آن هم با کمی خم کردن یا تا زدن . که ما با عبارت ۲ بعدی و سه بعدی آن را میشناسیم.

درس را اینطور آغاز کردم من یک مقوا را که به صورت مستطیل بود در ابعاد ۲۰ در ۷ سانت به بچه ها نشان دادم بعد از آنها درباره سطح صاف و تخت صحبت کردم از قبل عین همان مقوا را به بچه ها داده بودم ودر حال توضیحات هر وقت من به آنها میگفتم آن کاری را که قرار بود اجرا کنند انجام میدادند بعد من مقوای تخت را کمی انحنی دادم و از بچه ها پرسیدم الان در این حالت آیا مقوای من تخت است؟ و همه گفتند نه چون حالت پل به خود گرفته گفتم الان این مقوا میتواند چه چیزی باشد و چندنفری پل راتصور کردند.

به بچه ها گفتم من با انحنی دادن ساده به مقوا به راحتی آن را تبدیل به چیز دیگری کردم و حال میخواهم شما این کار را انجام دهید. در ادامه بچه ها مقوای خودشان را مانند من روی یک سطح دیگر به صورت پل چسباندن بعد چند تکه مقوای دیگر در اندازه های مختلف به آنها دادم و همین کار را دوباره انجام دادند.

در این درس بچه ها درک بیشتری نسبت به تغییر ماهیت یک مقوای ساده به دست آوردند یاد گرفتند با یک انحنی ساده تغییر ایجاد کنند توجه داشته باشید در این آموزش من تاکید دارم عبارت های متفرقه نباید برروند آموزشی تاثیر بگذارد مثلابچه ها در این درس انحنی یک تکه مقور را شبیه پل تصور کردند این از ذهنیت خیالی آنها بیرون آمد ولی نباید این تصور در روند آموزی طوری جا بیفتد که کودک همیشه این کار را به نام پل درست کردن بدانند

درس سوم: شناخت فضا و درک عناصر در فضا

3

منظور من از فضا محیطی است که ما در آن زندگی میکنیم. یا درس میخونیم یا کاری راانجام میدهیم. فضای کشور یک مساحت بزرگ است که میلیونها نفر انسان حیوان درخت کوه و.. در آن زندگی میکنند در یک اشل کوچکتر یک شهر به همین صورت است. بعد یک محله بعد یک مدرسه بعد یک کلاس تا… یک سطح مقوایی که روی ان چیزی را به وجود می آوریم فضا گفته میشه.

من امروز مثال خودم را برای بچه ها درباره محیط یا همان فضا به این صورت معرفی کردم. که بچه ها کلاس درس را به عنوان یک محیط ببینندو شرح دادم که یک محیط میتواند به هر شکلی باشد میتواند مربع مسطیل یا …  بعد به آنها گفتم در این محیط چه چیزهایی یافت میشودهر کدام از بچه ها چیزی گفتند: میز- صندلی تخته و… خود بجه ها که در این محیط هستندنیز جزیی از آن محیط خواهند بود بعد مثال خانه های آنهارا مطرح کردم.

بعد که کلی مثال و توضیح داده شد و بچه ها همراهی کردند. من به آنها گفتم محیط یک مقوا نیز یک محیط به حسایب می آید و هر آنچه روی آن کشیده شود و یا چبانده شود جزیی از آن محیط خواهد بود.حال روی این محیط(مقوا ) چه چیزهایی میتواند باشد؟ آن دیگر به سیلقه و ذهنیت بچه ها خواهد بود. من به همه بچه ها یک مقوا دادم چند تکه مقوای به شکل مستطیل ماننددرس قبل و از آنها خواستم به صورت  پراکنده روی محیط یا همان فضای کار به هر صورت که دوست دارند بچسبانند.

درس چهارم : فرم سازی اولیه

4

در دروس قبل کودکان با سطح فضا و بعضی از تغییرات بر روی مقوا و کاغذ آشنا شدند. من سعی کردم طوری القا کنم که ما نه قصد داریم کاردستی بسازیم نه قصد داریم نقاشی کار کنیم. تلاش من در این جهت بود که بتوانم ذهنیت بچه ها را نسبت به تغییر ساده در کاغذ و مقوا وجود بیاورم .که تا حدود زیادی این مهم انجام شد.

اما در این درس خواستم تا و برش را به کودکان آموزش بدهم. البته با ساختار مجسمه سازی برش یعنی جدا کردن یک قسمت از عناصر یا فرم های کار. این برش هم به تنوع در شکل و فرم ها کمک می کند. و هم یک نوع زیبایی خاص به کار  میدهد.

  من به همه بچه ها یک مقوا به عنوان فضا سطح کار دادم سعی کنید کم کم مفاهیم را به برای بچه ها تکرار کنید. و آنها هم تکرار کنند تا در ذهن آنها نهادینه شود . کاغذ به آنها دادم مقوای رنگی در اندازههای مختلف روی همه این تکه های مقوایی من خطی را به صورت خط چین یا خط ترسیم کردم از بچه ها خواستم خط ها را با قیچی ببرند و خط چین ها را تا بزنند. بعد سه سایز از مقواهای رنگی  را روی هم به چسباند.

تصویر بالا حاصل کار آنها بود بچه ها تکیه بزرگ را اول چسباندن بعد به صورت منحنی و تکی دوم را در جهت مخالف داخل تکه اول چسبانده شد و در آخر تپه کوچک تر روی تکه بزرگ چسبیده شد.بچه ها در این درس به مرحله فرم سازی رسیدند. سعی کنید سطح کار را طوری برای کودکان تشریح کنید که همه در ذهن این مفهوم برایشان نهادینه شود

یک جزوه رایگان درباره مبانی هنرهای تجسمی                                      یک جزوه رایگان درباره فضا در هنرهای تجسمی

                                                                                                                                            faza1

                                  horar1      

سایت مجسمه ها معرف در دنیا را ببینید 

 

ادامه دروس

درس پنجم تا و برش فرم ایستاده۱

moj12

فرم ساده ایستاده

 

میخواهیم به بچه ها آموزش یدهیم با تا زدن و تغییر ساده در یک سطح کاغذ یا مقوا بتوانند به فرم وفرم سازی برسند. یادآوری میکنم این مباحث کاملا حرفه ای و جدی است ودر فکر و ذهن و خلاقیت و زندگی کودک نقش بسزایی دارد. در ابتدا شما یک مقوا کوچک را به بچه ها بدهید و برای آنها مانند درس اول شرح دهید که این مقوا یک سطح است و میتواند سطح زمین، سطح خیابان، سطح پشت بام و… باشد سپس از آنها بخواهید مقوا را تا بزنند و به صورت عدد ۸ روی میز قرار دهند.

از بچه ها بپرسید حالا این سطح تبدیل به چه چیز شده ؟که مطمنا خواهید شنید، کوه – عدد هشت – چادر و…. بعد به آنها بگوئید که با یک تای ساده سطح به شکل تبدیل شده است.پس شما با یک تای ساده هویت ظاهری یک مقوا را تغییر داده اید . سپس در این مرحله از بچه ها بخواهید مقوای تا خورده را در همان حالت در قسمت پایین یک نیم دایره  بکشند و سپس آنرا با قیچی ببرند مطابق تصویر حال از بچه هابپرسید تبدیل به چه چیزی شده و تلاش کنید فکر بچه ها درگیر شود و هر کس هر جواب  دادمیتواند از نگاه او درست باشد.

این تا و کاغذ را چند بار دیگر بر روی مقوا های مختلف با اندازه های  مختلف تکرار کنند. و بعد همه مقوا های تا خورده و برش خورده را روی سطح کار بچسبانند. بازتاکید دارم  سعی کنید بچه ها در چسباندن آزاد و خلاقیت داشته باشند. و از کل فضا استفاده کنند.

نکته
۱ – این مباحث هیچ ربطی به کاردستی ندارد و ما میخواهیم مفاهیم مجسمه سازی کودکان را به
صورت ساده بازگو کنیم.
۲ – تلاش کنید ساده بگویید و از اصطلاحات هنری بپرهیزید.
۳ – به خلاقیت کودکان اجازه بدهید و آنها را فقط تشویق کنید و ایراد نگیرید.

 

درس ششم : برش و تا زدن فرم ایستاده۲

4

حجم ایستاده ۲

در ادامه درسهای قبل این بار نیز با برش و تا سعی در حجم دهی به اشکال تخت ( ۲ بعدی) و تبدیل آنهابه فرمهای سه بعدی داریم. در درس قبل ما با یک تا و یک برش سعی کردیم بچه ها یاد بگیرند تا با استفاده از این روش هویت یک سطح صاف را به یک فرم غیر صاف تغییر دهند. که انجام شد. اما در این درس میخواهیم با برش و تای ساده حالت ایستایی و حجمی بیشتر به کار بدهیم. درتصویرمشاهده میکنید که یک فرم روی کاغذ ترسیم شده و رنگ آمیزی شده. وبعضی از قسمتها آن برش خورده  حال وقتی شما این برش و تا را به بچه ها بیاموزید و سپس به شکل تغییر هویت بدهید نمادی از یک دروازه یا فرمی از مجسمه را ساخته اید باید یاد آورشوم که این نوع کار در سطوح بالاتر در دانشگاههای هنر سراسر دنیا تدریس میشود که بنده به صورت ساده و با توجه به اهداف ذکرشده برای کودکان ارائه میدهم توجه داشته باشید ایستایی کار بسیار مهم است یعنی کودک بتواند بعد از برش و تا این فرم را روی سطحی مقوایی به صورت ایستاده بچسباند . در ابندا یک الگوی آماده را به بچه ها بدهید تا به وسیله آن کار برش و تا را انجام دهند بعد که حالت ایستایی را انجام دادن از آنها بخواهید روی مقوای دیگر همین کار را انجامدهند یعنی مثل نمونه شما خط چین و خط برش را بکشند بعد ببرند و تا بزنند بعد هر دو کار را روی سطح  کار بچسبانند

نکات مهم :
-۱ تنوع رنگ – کوچک وبزرگی انواع فرمها و… مد نظر است
۲ – اجازه بدهید در چیدمان و رنگها کودکان خلاقیت خودشان را بکار بگیرند
۳ – این درس هیچ ربطی به کاردستی ندارد.

درس هفتم : اتصال فرمها با برش و شکاف اشکال هندسی

moj3

در این درس با توجه به مهارت های و ذهنیتی که بچه ها در باره مجسمه سازی بدست آوردند و درک بعضی مفاهیم و اصول این مار حال میخواهیم با برش در مقوا به صورت شکاف و تلفیق فرم با استفاده از این شکافها به ترکیب حجمی و سه بعدی نزدیکتر شویم . من قصد دارم به مرور ذهنیت تجسم سه بعدی و ایستایی را به کودکان بفهمانم و آنها درک کنند. لذا یاد گیری مرحله به مرحله باعث میشود این دانش و هنر در ذهن آنها نهادینه شود.

در این درس من از اشکال هندسی استفاده کردم بخاطر اینکه بچه ها درک بیشتر نسبت به این اشکال دارند و سعی میکنند در ایجاد شکاف و تلفیق فرمها یک نظم خاص را رعایت کنند من به بچه ها یاد دادم اول روی ۷ شکل هندسی( دایره – مربع – مستطیل ) در دو طرف شکافی ایجاد کنند که این شکاف نبایستی خیلی بزرگ باشد منظور من از شکاف برش موازی کنارهم است در حد ضخامت مقوا بعد دو عدد از این اشکال به عنوان پایه و بقیه اشکال روی این دو پایه بایستی نصب شود. یعنی شکلها از  طریق شکاف درون هم دیگر خواهند رفت. و باعث میشود همدیگر را نگه دارند . نکاتی که میتوانید در هر درس به بچه ها یادآوری کنید دقت و تمرکز درباره فرم یا شکلی است که می سازند و نیز صبر و تحمل در نصب و چسباندن .سعی کنید بچه ها قبل از انجام هر کاری اول فکر کنند بعد این کار را انجامدهند.

نکته: برای نصب بهتر و محکمتر میتوانید از چسب نواری یا چسب مایع استفاده کنید .


نکات ضروری :
۱ – این مباحث هیچ ربطی به کاردستی ندارد
۲ – تجسم یک شکل مد نظر است حتما نباید یک شکل واقعی باشد
۳ – به بچه ها آزادی در خلاقیت بدهید .

درس هشتم : اتصال فرمها با برش و شکاف اشکال غیر هندسی

moj13

در این درس مانند درس فبلی ما با برش و ایجاد شکاف در روی فرمها و به هم وصل کردن اشکال از طریق شکافها میخواهیم این بار از فرمهای غیر هندسی استفاده کنیم. چرا که در این درس بر خلاف درس قبلی ما با اشکال منظم هندسی سرو کار نداریم و با اشکال غیر هندسی میخواهیم درک بچه ها را با فرمهای غیرهندسی در باره فضا و فرم ایستاده بالا ببریم. در این درس چون فرمهای ما غیر هندسی هستند کودک تفکر بیشتری را خواهد کرد که چه شکلی را با چه شکل دیگر وصل کند. و نتیجه نهایی به چه صورت خواهد بود.

در این درس هم مانند درس قبل حالت ایستایی بسیار مهم است. یعنی کودک بایستی یاد بگیرد که تعادل را در ساخت این فرم رعایت کند. میتواند ازچند تکه به است یعنی کودک بایستی یاد بگیرد. که تعادل را در ساخت این فرم رعایت کند. میتواند ازچند تکه به جای پایه استفاده کند . در این درس کودک میتواند از درس اول که با مقوا منحنی می ساخت و می چسباند هم در جاهای خالی  سطح کار استفاده کند . من به مرور به بچه ها آزادی در اضافه کردن یا چسباندن و یا بریدن را میدهم تا کودک از خلاقیت خودش نیز بهره بگیرد.

نکته : شناخت بچه ها نسبت به اشکال هندسی یا غیر هندسی در روند پرورش ذهن آنها بسیار مهم است.

درس نهم : ترکیب استوانهای مقوایی بلند و کوتاه

moj8

در این درس ما کم کم به سراغ حجم های هندسی خواهیم رقت . یک حجم هندسی مثل استوانه یا مکعب به عنوان یک فرم مجسمه ای شناخته میشود. چون داری بعد ارتفاع پهنا ودر واقع سه بعدی است.درست کردن یک استوانه کار راحتی برای کودکان خواهد بود . من در این درس به همه بجه هامقواهایی نازک در ابعاد مختلف دادم و به آنها یاد دادم که به انحنا دادن (لوله کردن) مقوا میتوانندیک استوانه یا به تعبیر راحتر یک لوله درست کنند.

هر کدا م از بچه ها با مقوا های خودشان این  استوانه ها را ساختند برای اینکه از هم باز نشوند دو سرمقوا را به هم چسباندند با چسب نواری بعد از این کا راز آنها خواستم  روی سطح کار آنها را به صورت بزرگ و کوچک کنار هم بچسبانند .بچه ها با این کار درک بیشتری از فضای بلند و کوتاه به دست آوردند . بعد از انجام این
 کار به آنها این اجازه را دادم که با سلیقه خود روی استوانه ها شکل ها یا فرمهای هندسی بکشند یا اینکه چیزی را روی آن بچسبانند مثلا دکمه یا یک تکه مقوا…

 

درس دهم ترکیب استوانه ها روی هم برای تعادل

moj9

امروز با توجه به آموزش قبلی قرار است بچه ها دوباره تعدادی استوانه با مقوا بسازند و بعد بعد آنها را روی هم و کنار چنان بچسبانند که یک فرم بلند درست شود و البته تعادل نیز برقرار باشد. برای این منظور من بعد از اینکه دوباره یاد آوری کردم نسبت به دقت در ساخت استوانها به بچه ها گفتم که میتوانند چند استوانه را به صورت پایه روی سطح کار بچسبانند و بعد با چسب مایع بقیه استوانه ها را هر طور با هرسلیقه ای که میخواهند روی هم دیگر بچسبانند که شبیه یک ساختمان شود

.بعد از اجرای این کار و وقتی کار تمام شد به یک خلاقیت برای بچه ها اشاره کردم و از آنها خواستم  هر طور که دوست دارند اجرا کنند . به بچه ها گفتم فکر کنید یاین یک ساختمان است برای این ساختمان هر طور که دوست دارید درب و پنجره بسازید و بعد بچه ها این کار را اجرا کردند.

.

این مجموعه به صورت پی دی اف در فروشگاه قابل تهیه است

 

دوستان برای ارتقای سایت نظرات خودتان را در پایین همین صفحه درج بفرمایید چون گوگل به این نظرات توجه خواهد کرد

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.artkoodak.ir/?p=1776
آقای مهربان
من علیرضا قالیجاری مدیر برند آقای مهربان با بیش از بیست سال فعالیت در زمینه آموزش هنر به کودکان و مربیان هنری کودک فعالیت رسمی خودم را از سال 95 در فضای مجازی آغاز کردم و با راه اندازی وبلاگی با عنوان آموزش تکنیک های نقاشی کودکان و نیز کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام تلاش کردم تجربیات خودم را در اختیار مربیان و اولیای علاقمند به هنر کودکان قرار بدهم و در حال حاضر این سایت یعنی سایت هنر کودکان به عنوان مرجع در اختیار مربیان و اولیای علاقمند به هنر کودکان قرار دارد.
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

14 نظر در مورد کاملترین آموزش مجسمه سازی کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. یکی از دوستان گفت این انتقادرو پاک کنم من پاک نکردم و جواب ایشان را در پایین پیامشون نوشتم تا همه بدانند با چه آدمهای نمک نشناسی طرف هستم

    ۱۵۴

  2. سلام خسته نباشید .
    ممنونم به خاطر سایت فوق العاده مفیدتون من خودم به شخصه خیلی تعجب میکردم که چطور این همه مطالب عالی رو بدون گرفتن کوچکترین هزینه ای برای عموم میزارین و همیشه این همه سخاوت رو تحسین میکردم و واقعا شرمندم که پیام تشکری ننوشتم تا نشون بدم که قدردان زحماتتون هستم .الان هم انقدر مطالبتون مفید و جذابه که تا اون جایی که در توانم باشه هزینه پرداخت میکنم تا بتونم از تجربه های مفیدتون برای شاد کردن بچه ها استفاده کنم چون فوق العاده استقبال میکنن.

    ۱۳۴

    1. با تشکر از شما همکار محترم مطمنا من شرایط رو طوری برای همکاران محترمی مثل شما تعریف میکنم که همه در کنار هم از همدیگر یاد بگیریم و این پرسه نشر اطلاعات هنری جریان داشته باشه

      ۱۵۲

  3. من با دریافت هزینه مخالف نیستم گرچه شاید خودم هم توان پرداخت هزینه ها رو نداشته باشم اما همین که سایتتون مطالب با ارزشی داره قابل تحسینه، البته خوب پرداخت هزینه هم خوبه چون نشون میده که هر چیزی یک بهایی داره به هرحال از زحماتتون ممنون، واقعا مهربونید

    ۱۵۵

    1. با سلام خدمت شما همکار گرامی .. من برام هزینه مهم نیست برام این مهمه که همکاران درک کنند برای پیشرفت و ترقی بایستی هزینه کنند من خودم هر ما حداقل ۱۰۰ هزار تومان کتاب میخرم بیش از ۱۰۰ تومان هزینه اینترنتم میشود. بیشن ۳۰۰ تومان سی دی و کلاسهای مختلف میرم و.. چون نمیخوام سطح دانشم همین سطح بمونه . متاسفانه همکاران حاضر نیستند زحکت بکشند و هزینه کنند من موقعیکه سایت رئ راه اندازی کردم هزینه ماهیانه ۳۰ هزار تومان بود ولی باز خیلی ها حاضر به این اشتراک هم نبودند . این مطلب رو چون شما فرمودید من الان بازگو میکنم . متاسفانه ما عادت کرده ایم همه چیز رو راحت – مجانی و بدون زحمت بدست بیاریم . من پیشنهادم به دوستانی که آینده شغلی و اعتباری خودشون براشون مهمه حداقل ۳ ماه با این سایت و با من همراه باشند بعد نتیجه رو ببینند. بازم ممنون از شما

      ۱۵۴

  4. من با شما موافقم ما برای خیلی چیزهایی که در زندگیمون نقش مهمی ندارند هزینه های هنگفتی پرداخت می کنیم اما برای افزایش سطح معلومات و دانش کاریمان حاضر به پرداخت هزینه نیستیم میتونیم از اون هزینه ها کم کنیم برای کسب آگاهی هزینه کنیم

    ۱۴۸

  5. من این درس هارو کمی ساده کردم و برای بچه های پنج ساله کلاسم اجرا کردم و نتیجه بسیار خوبی گرفتم.هنوز که هنوزه تفاوت بچه های کلاسم رو با بچه های دیگر در مورد درک حجم و بعد احساس میکنم

    ۱۶۱

  6. استاد مطالب این مقاله بسیار عالی بود واقعا تبریگ میگم که شما از ساده ترین چیزها استفاده می کنید وبهترین آموزش رو ارائه میدید.

    ۱۴۳