تکنیک های نقاشی کودکان و تغییردرساختار متداول
تکنیک نقاشی اثر انگشت وکف دست در واقع تغییر در ساختار متداول نقاشی کودکان است که شایدبشود گفت کار سختی است. ولی جذابیت و پیامدهای مثبتی برای کودکان به همراه خواهد داشت.منظور از ساختار متداول نقاشی کودکان کارهایی است که اکثریت بچه ها به صورت همیشگی انجام میدهند. مثلا با مداد رنگی یا ماژیک و یا پاستل روی کاغذ و مقوا نقاشی میکشد .این نوع نقاشی چون همیشگی شده و به صورت تکرار اجرا میشود. متداول میشود .حال اگر شما به عنوان مربی بخواهید سنت شکنی در هنر کودکان را انجام دهید. و تصمیم بگیرید نوع نقاشی معمولی و وسایل متداول نقاشی کودکان را تغییر دهید کار بسیار مهم و سختی را انجام میدهید.
شاید بپرسید چرا سخت؟ حال برای شما توضیح میدهم. اول اینکه وقتی کاری یا روشی به صورت متداول بین مردم (و در اینجا کودکان مد نظراست) جا افتاده باشد و کودکان به آن عادت کرده باشند تغییر این عادت کمی سخت خواهد بود. و معمولا مقاومت کودکان در این خصوص دیده میشود.
دوم اینکه تغییر در عادت یعنی کنار گذاشتن آن رویه و روش نقاشی و بایستی برای آن جایگزینی داشته باشید. و این جایگزین کردن هم کمی دشوار است. چون کودکان عادت نکردند .(لطفا کتاب قدرت عادت را حتما بخوانید ) ولی وقتی این تکنیک های خاص برای کودکان درست شرح داده شوه و با شیوه های اجرایی اصولی کودکان جذب این تکنیک ها شوند مطمنا نتیجه لازم را از کلاس مربی خواهد برد و بچه ها روز به روز علاقمندتر خواهند شد .
نقاشی با اثز انگشت دست و کف پا
حتما لازم میشود که خلاقیت داشته باشید. آن هم در شیوه اجرا یعنی میخواهید به چه صورت این کلاس را شروع و به پایان برسانید .بله کمی فکر کنید امروز قرار است بچه ها با انگشت و کف دست نقاشی بکشند یعنی انگشت و کف دست خودشان را آغشته به رنگ گواش یا آبرنگ کنند بعد روی کاغذ یا مقوا اثر انگشت و کف دست برنند. بعد هم از ذهن خود استفاده کنند و آن اثرهای انگشت و کف دست را به چیزی تبدیل کنند و با ماژیک یا مداد رنگی نقاشی خود را کامل کنند.
تا این مرحله فقط من تو ضیح درس را دادم ولی شیوه اجرا را نگفتم من میخواهم قسمتی از شیوه های اجرایی من رو بخوانید بعد اگر خوشتان آمد در قسمت ثبت نام وارد دوره تخصصی من بشوید.
وارد کلاس من بشوید برای تکنیک نقاشی اثر انگشت وکف دست
من وارد کلاس شدم بچه ها باشوق و یک لبخند همراه با کنجکاوی روی لب آنها بود داشتن فکر میکردند امروز براشون چه درس نقاشی جالبی دارم. من هم اونهارو منتظر نگذاشتم و سریع رفتم سر اصل درس .دو کف دست خودمو به اونا نشون دادم گفتم بچه ها این چیه ؟همه گفتن دست گفتم یه این قسمت داخل دست چی میگن ؟ بچه ها گفتن کف دست بعد انگشتاها رو نشون دادم و اونا هم همراهی کردند و گفتند انگشت .بعد من کمی درباره دست و انگشت حرف زدم و اینکه با انگشت و دست کارهای خودمونو انجام میدیم بعد من انگشت اشاره رو به اونا نشون دادم بعد انگشت خودمو داخل رنگ زدم و اونو روی یک مقوا زدم بعد به بچه ها گفتم این اثر انگشت من
بعد از اونا خواستم این کار را مثل من تکرار کنندو بچه ها یک اثر انگشت روی مقوا زدند حالا بچه ها کمی براشون کمی جذاب شده و…. من اثر انگشت همه بچه را داشتم بعد با صورت نمایشی و سعی کردم ضمن شوخی اثر انگشت بچه ها را با چند خط به حیوانات مختلف تبدیل کنم به خاطر همین ماژیک را برداشتم و شروع کردم :
خوب بچه ها این اثرهای انگشت شما روی مقوا میتواند چه چیزی باشد ( راستی اینو نگفتم که هر کدام از بچه ها هنگامی که پای تخته آمدند و اثر انگشت خودشان را زدند آزاد بودند که از هر رنگی که دوست دارند انتخاب کنند و من برای این کار ۷ رنگ مختلف گواش را آماده کرده بودم که بچه ها انتخاب کنند )
تاثیر شیوه نمایشی در آموزش نقاشی به کودکان
مطمنا میدانید که نحوی بیان و انتقال یک تکنیک یا مطلب به کودکان شیوه ای را میخواهد که من در بخشش تخصصی این ساین به آن می پردازم و یکی از شیو های اجرا استفاده از شیوه نمایشی است. لذا در ادامه کار بچه ها اثر انگشت اول زرد بود و من با شیوه نمایشی گفتم : خوب این اثر انگشت زردرنگه فکر کنم یه جوجه باشه و بعد برای اثر انگشت زرد رنگ یک نوک و دو تا پا گذاشتم . بعد اثر انگشت سبز : این اثر انگشت سبزه میشه چی بچه ها خیلی از بچه ها گفتند : قورباغه و من با دو تا خط ساده اثر انگشت رت به قورباغه تبدیل کردم و…
حالا نوبت خود بچه ها رسید و قرار شد نقاشی اثر انگشت را روی مقوای خودشان ترسیم کنند و این کار را با شور و شوق انجام دادند و قرار شد جلسه بعد نقاشی با کف دست را انجام دهند.
نقاشی جلسه بعدی نقاشی با کف دست
بچه هاامروز با اشتیاق بیشتری آماده نقاشی بودند. چون جلسه قبل کلی بازی و شادی کردند . من به بچه ها باز درباره دست و کف دست صحبت کردم و این بار هم کف دست خودم را با قلم مو رنگ گواش زدم و بعد روی مقوا قرار دادم . به این صورت و طبق طرح اموزشی که از قبل آماده کردم : یک کف دست را به رنگ قرمز زدم روی مقوا. کنار آن یک اثر کف دست به رنگ سبز زدم و بعد از اینکه دستم را پاکردم کف هر دو دستم راآبی رنگ زدم و کنار همان اثر ها کف دست روی مقوا زدم .حالا ۴ اثر کف دست داشتم یکی قرمز یکی سبز و دو تا آبی .
بچه ها عجله داشتند که زودتر این کار را انجام دهند چون آنها این درس را بیشتر بازی تصور میکردند تا نقاشی . من اثر کف دستم را به بچه ها نشان دادم و به آنها گفتم این اثر کف دست قرمز میتونه شبیه چه چیزی باشه ؟ هر کدام از بچه ها چیزی گفتند یکی گفت گل یکی گفت برگ و.. و من با یک خط ساده پایین آن و دو برگ کوچک آن را تبدیل به یک گل کردم .اثر کف دست سبز را پرسیدم همه گفتند درخت و من با دو خط ساده آن را تبدیل به درخت کردم . حالا نوبت به دو کف دست آبی نزدیک به هم رسید وقتی از بچه ها پرسیدم برایم جالب بود که اکثرا گفتند پروانه بله درست بود من آن را با چند خط ساده تبدی به پروانه کردم
جالا نوبت بچه ها رسید من از آنها خواستم دو تا از شکل ها را انتخاب کنند و بچه ها این کار رت با شوق و اشتیاق زیاد انجام دادند .
من پیشنهاد میکنم مقاله دیگر روی مقوا نقاشی نکشید را حتما بخوانید اینجا کلیک کنید
نتیجه گیری این درس :
در واقع این درس یعنی تکنیک نقاشی اثر انگشت وکف دست مسیری است که یک مربی به سمت سنت شکنی و خلاقیت طی خواهد کرد این درسها و دروس بخش تخصصی به نوعی در راستای خلاقیت ذهنی مربیان قدم بر میدارد و من اعتقاد دارم کودکان زمانی به خلاقیت میرسند که مربیان اولیای خلاقی داشته باشند
_
استاد اینکار شاید یکم برای کلاسای شلوغ پرکاری بیاره و یکمم کنترل تمیزی بچه ها سخت باشه،من دور دستشونو بهشون گفتم خط بکشن و با اون یه نقاشی بکشن،البته شرایطه اولیه کلاسو دقیقا طبقه اموزش شما شروع کردم?
۱۱۵