ورود / ثبت نام
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مشاهده سبد خرید
0
0
تصور کودکان و خلاقیت درنقاشی کودکان

تصور کودکان و خلاقیت درنقاشی کودکان

وقتی می گوئیم تصور کودکان در واقع آن تصویری را میگوئیم که کودکان در شنیدن یا لمس کردن یا بوئیدن در ذهن خود میسازند. در دنیای کودکان تصور کردن بخش مهی از فرایند یادگیری تدریس و آموزش است . کودکان با شنیدن یک کلمه یا یک جمله یا یک داستان تصویری از آن کلمه را در ذهن خود می‌سازد یا برای ذهن خود یادآوری می‌کنند.

مثلاً وقتی می‌گوییم گل مطمئناً آن چیزی را تصور می‌کنند قبلاً در شکل‌های مختلف و در موقعیت‌های مختلف دیدند یا لمس کرده‌اند یا بوییده اند حال اگر بگوییم ایزوتوپ (اتم‌های یک مولکول ) هیچ تصویر و تصور ذهنی از آنها ندارند چون ندیده‌اند نه لمس کرده‌اند در واقع نقش تصور و تصویر بخش اصلی و مقدماتی برای یادگیری است و آنچه ما می‌گوییم که می‌تواند در قالب یک کلمه یا جمله برای آموزش باشد باید از قبل تصور ذهنی آن ساخته شود یا تقویت شود یا زیبا و خاص تر نشان داده شود.

برای اینکه بهتر درک کنید یک مثال ساده می‌زنم

در کلاس نقاشی به کودکان می‌گویید خانه بکشد حال بچه‌ها با توجه به سنشان یک تصور از خانه دارد که معمولاً بچه‌های زیر ۹ سال یک خانه ساده شیروانی با یک درب و دو پنجره تصور می‌کننداین مرحله اول کار است قرار است این تصور کمی تقویت شود می‌گوییم یک خانه دو طبقه با چهار پنجره و یک درب و یک دودکش که دیواره‌های آن نارنجی باشدو…

این جملات در ادامه کلمه خانه وقتی گفته می‌شود تصور ذهنی بچه‌ها تقویت و به نوعی کامل‌تر می‌شود و حال اگر بخواهیم زیباتر و خاص‌تر این تصویر در ذهن کودکان تصور شود می‌گوییم خانه‌ای که به شکل قارچ است یا یک سقف گرد با رنگ سفید با خال‌های قرمز و…

همه آنچه ما می‌گوییم تصور کودکان را به سمت دیگر می‌کشاند و یک خانه خاص‌تر طراحی می‌شود

خلاقیت در نقاشی کودکان و تصور ذهنی

در مرحله بعدی آنچه باعث میشود تصور بچه ها خلاقانه تر شود و به نوعی بچه ها به آزادی و خلاقیت برسند تمرینات زیاد و آزادی عمل است این موضوع بسیار مهمی است که  میتواند با یک جمله شروع میشود و آن جمله این است ” اگر این کار را بکنم چه میشود ” یعنی اگر در تصور ذهنیم این تغییر را به وجود بیاورم چه اتفاقی خواهد افتاد 

به مثال خانه بازگردیم ما در این موضوع تصور را در سه مرحله به وجود آوردیم و کامل کردیم .

۱- بیان کلمه در قالب ساده متناسب با سن بچه ها یعنی خانه

۲- توضیحات برای اینکه خانه هویت و ماهیت بیشتر و دقیقتری داشته باشد که در این فرایند بسیار از نگرانی های ذهنی بچه ها در مرحله اول تا حدود زیادی از بین خواهد رفت

۳- خاص تر و زیباتر کردن یعنی تصورواقعی و تکراری خانه را تبدیل به یک کار ساده و خاص تر میکنیم مثلا خانه ای که شبیه یک قارچ است یا خانه ای که شبیه به یک شیب است با روش های مختلف و البته متناسب با سن بچه ها

در بخش سوم میخواهیم تصور بچه ها را دوباره برگردانیم به خود آنها و حال به تصور خلاقانه نزدیک شویم و با یک جمله که بیان شد شروع میکنیم یعنی اگر این کار را بکنیم چه میشود” یعنی اگر به خانه قارچی ما یک دود کش اضافه کنیم آیا خانه زیبا تر میشود یا اگر برای خانه دو پنجره قراتر بدهیم و.. همه این اگرها برای کودکان تصویر ذهنی به وجود می آورد باید دقت کنید بچه ها الان یک تصویر ذهنی تقریبا کاملی از یک خانه قارچی دارند ولی قرار است در تکمیل این خانه به صورت خلاقانه رفتن از خود ابتکار به خرج دهند و تصویر ذهنی خود را روی خانه قارچی پیاده کنند

باید توجه کنید اگر میخواهید به بچه ها خلاقیت در نقاشی را آموزش دهید این شیوه بهترین روش برای تقویت خلاقیت در نقاشی است البته روش ها و تکنیک های حاص دیگری هم برای خلاقیت است که میتوانید اینجا بخوانید 

 

 

تصور کودکان و خلاقیت درنقاشی کودکان

مرحله اول ساده کشیدن تصور

تصور کودکان و خلاقیت درنقاشی کودکان

مرحله دوم تقویت تصور ذهنی

تصور کودکان و خلاقیت درنقاشی کودکان

مرحله سوم خاص تر و خلاقانه کردن تصور

ادامه مبحث تصور در نقاشی و خلاقیت کودکان

 

همانطور که دربالا به آن به صورت ساده اشاره کردم تصور همانچیزی است که کودک را به پای میز نقاشی میکشاند کودک بدون تصور کودک سردرگم است . کودکی است که اطراف را نگاه میکند گاهی خطی میکشد و دوباره پاک میکند دوباره میشکد و دوباره پاک میکند شاید سوال کنید که آیا کودکانی هستند که با شنیدن موضوع نقاشی باز تصوری پیدا نکنند و سردرگم باشند ؟؟

در جواب باید بگویم بله .. چون گاهی وقت ها تصور با یک کلمه به وجود نمی آید و برای این منظور توضیحات و آمادگی ذهنی باید انجام شود حال برای شما مثالی میزنم .

شما تصور کنید که میخواهید موضوع گل به بچه ها بدهید بعضی از بچه ها با توجه به ساختار ذهنی که دارند با شنیدن کلمه گل به نوعی ازدحام تصاویر و تصورهای مختلف از گل در ذهن آنها نقش می بنند و اصلا نمیدانند کدام گل ذهنی خود را بکشند این کودکان نیاز به راهنمایی دارن یعنی توضیحاتی که تعداد گلهای ذهن او را کم کند تا نهایتا کودک یک تصور ذهنی از گل داشته باشد .

 

تصور کودکان را جدی بگیرید

در پایان  مقاله تصور کودکان و خلاقیت درنقاشی کودکان کوتاه که در واقع یک نوع راهنمایی ساده برای درک بیشتر تصور و خلاقیت کودکان بود میخواهم به این نکته دقت کنید که تصور کودکان را جدی بگیرید بچه ها دنیا خاص خودشان را دارند آنها تصورات زیبایی دارند که آرزوها عواطف و خیلی چیزهای دیگر در آن دیده میشود اگر به تصورات بچه ها اهمیت و ارزش زیادی قائل شوید مطمنا در تدریس خودتان به موفیت های زیادی دست پیدا خواهید کرد.پس اگر در بخشی از آموزش و تدریس خودتان به این مشکل رسیدید که متوجه شودید بچه ها به نوعی اطراف را نگاه میکنند و تمی توانند تمرکز در کشیدن داشته باشند مطمن باشید هنوز تصور ذهنی آنها شکل نگرفته است 

تصور کودکان و خلاقیت درنقاشی کودکان