ورود / ثبت نام
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مشاهده سبد خرید
0
0
هدف از فعالیت های هنری در دوران کودکی

هدف از فعالیت های هنری در دوران کودکی

همیشه سوالی خیلی از خانواده ها و آدمهایی که به نوعی با هنرو فعالیت های هنری کودکان در ارتباط هستند ولی از این فعالیت ها آکاهی ندارند این بوده که هدف از فعالیت های هنری در دوران کودکی چیست و چرا اینقدر این فعالیت ها مهم هستند ؟


من میخواهم به نوعی این موضوع و سوال را به صورت ساده برای شما بیان کنم تا بدانید فعالیت های هنری چه نقشی در سرنوشت کودکان دارند.

به صورت کلی هر فعالیتی که کودک انجام میدهد به صورت خودانگیخته است و به نوعی بازی گونه و درونی است بدون عوامل خارجی از درون کودک سرچشمه میگیرد.. در واقع آنچه در نظام آموزشی ما فراموش شده و تعداد کمی از مربیان و معلمین به آن وجه دارند این است که فعالیت های خود انگیخته ی کودکان را تقویت و به وجود نمی آورند در نظام آموزشی ما دستور دادن و اجرا توسط کودک یک امر صبیعی شده است مربیان تصور میکنند چون خیر و صلاح کودکان را میخواهند پس هر چیزی را که آنها برای کودکان پیش بینی میکنند باید کودکان اجرا کنند در صورتی که رسالت هم یک مربی این است که آن فعل خودانگیخته را در کودک شکل دهند یعنی کودک با اشتیاق خودش یاد بگیرد و به سمت یادگیری برود.


وقتی مربی نمیداند خود انگیخته یعنی چی چطور توقع داریم که در این سمت حرکت کند وقتی یک مربی اصل ایجاد اشتیاق (خودانگیختگی ) را در کودکان شکل دهد کودک بیشتر از آنچه که تصور میشود یاد میگیرد چون ذهن و روان کودک در گیر و بست قوانین و مشکلات دنیای اطرافش نیست و ذهنی آماده برای یادگیری دارد

حال این فعالیت های خود انگیخته در ۴ وجه دیده میشوند

۱- وجه آموزشی به معنی یادگیری بی واسطه یادگیری که کودک خود کسب میکند

۲- وجه پرورشی

۳ وجه درمانی

۴- وجه مهارتی

اگر به وجه آموزشی دقت کنید متوجه میشوید همانطور که قبلا گفتم بیشترین یادگیری با تاثیر بالا زمانی برای کودک اتفاق می افتد که بدون واسطه و به صورت خود انگیخته یعنی اشتیاق درونی باشد .. حال ما برای این اشتیاق چه کارهایی انجام میدهیم ؟ شاید به جرات گفت بسیار کم …در این وجه دیدن به معنی نگاه کردن با فکر -یادگیری بی واسطه و شناخت بسیار مهم است

در وجه پرورشی که بسیار مهم است و در هنر این موضوع حائز اهمیت .. دو بخش مهم دارد یکی :پرورش ویژگی ها و استعدادهای عام انسانی یعنی مفاهیم چون دوستی – محبت – انسانیت – هم نوع دوستی و…. و دوم پروروش ویژگی ها و استعدادهای فردی که مطمنا همه شما میدانید هنر به واسطه ماهیتی که دارد چقدر میتواند در این زمینه به استعدادها و ویژگی های فردی کودک کمک کند .

در وجه درمانی نیز فعالیت های هنری بر روی ذهن و جسم کودک تاثیر بسیار زیادی دارد فعالیت های هنری به نوعی بیشتر از هر فعالتی ذهن کودک را درگیر میکند تصویر سازی ذهنی او تقویت میکند و در نهایت فعالیت ها حرکتی و جسمی کودک را بهبود می بخشد .

ود ر بخش آخر یعنی وجه مهارتی کودک هنرهای مختلف را میشناسد سعی میکند یادبگیرد و به نوعی آن مهارت را کسب کند مهارت هایی که در آینده میتوان به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در زندگی او تاثیر بگذارد .برای این بخش یک مثال برای شما خواهم زد.


توجه کنید وقتی کودک هنرها را بشناسد دو اتفاق خوب برای او شکل میگیرد اول اینکه او از طریق این هنرها مسیر زندگیش را بهتر و لذت بخش تر میکند و دو اینکه این شناختها معرفت ذهنی و روح لطیف او را تقویت میند مثلا در نظر بگیرید یک دکتری که علاقمند به هنر نقاشی است یا مهندسی که دوست دارد مینیاتور کار کند به همین دلیل گاهی تاثیر این هنرهای به صورت مستقیم است و گاهی غیر مستقیم

بخش مهم دیگر این وجه مهارتی کسب مهارت های فنی و تکنیکی است

هر کدام هر چهار جنبه ی مستتر در فعالیت های هنری خود انگیخته کودکان میتواند به عنوان هدف در برنامه ریزی آموزشی مورد توجه مربیان و برنامه ریزان آموزشی قرار گیرد با این تفاصیل اگر این وجوه را خوب درک کنید و درباره آن خوب تخقیق کنید این مورد میتوانند برای شما اهداف اصلی و رویکرد آموزشی شما باشند .

پس با ابن توضیحات میتوانیم بگوئیم :

هدف از فعالیت های هنری در دوران کودکی چیست؟ جواب : فراهم کردن زمینه مناسب برای پرورش همه جانبه کودک

هدف از فعالیت های هنری در دوران کودکی
هدف از فعالیت های هنری در دوران کودکی

هدف از فعالیت هنری در دورن کودکی نه تربیت هنرمند نه آموزش هنر است .

بلکه هدف از فعالیت های هنری پرورش کودکان به عنوان انسانهای مفید برای خود و جامعه است

هدف از فعالیت های هنری در دوران کودکی