ورود / ثبت نام
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مشاهده سبد خرید
0
0

۵ اصل برای لزوم درس هنر ششم

1691 بازدید
important art for childern 6

۵ اصل برای لزوم درس هنر ششم و آشنایی با درس هنرششم

در ادامه طراحی  و تدوین شیوه نامه های آموزشی برای مقطع دبستان  بعداز انتشار ۳ شیوه نامه تدریس (کلاس اول – دوم سوم – چهارم پنجم ) این بار با توجه به معیارهای خاص برای این گروه سنی و مسائل گوناگون شیوه نامه  آموزش نقاشی (هنر ) برای ششم دبستان تدوین و تقدیم حضور شما مربیان و اولیای گرامی میشود و با ۵ اصل برای لزوم درس هنر ششم آشنا خواهید شد.

این شیوه نامه با توجه به معیارهای خاص که در این مقدمه و در شرح دروس برای شما بیان خواهد شدتنظیم شده. من با توجه به مطالعه  کتابهای مختلف این پایه و توضیحات مولفان محترم و بررسی سیاست های مشخص شده برای آموزش این گروه سنی  به این نتیجه رسیدم که این شیوه نامه هنری را با معیارها و دروس خاص برای این گروه سنی طوری انتخاب و ارائه دهم که آنها در پایان سال به مهارت های خاص هنری و عملی برای ایجاد ارتباط بیشتر با محیط خارج از مدرسه و نیز یادگیری مهارتهایی برای اینکه بتوانند در جامعه فردی مفید باشند و بتوانند تغییر اساسی در زندگی و نگرش خودشان به وجود بیاورند.

 سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو ) در سال ۲۰۱۸ با سوادی را توانایی تغییر (change)اعلام کرد به این منظور که دیگر توانایی خواندن و نوشتن و یا تسلط بر دو زبان و یا حتی توانایی استفاده از کامپیوتر مد نظر نیست  تعریف اخیر بیانگر آن است که : با سواد کسی است به بتواند از خوانده ها آموخته های خود تغییری در زندگی خود ایجاد کند .

به همین دلیل من تمرکز آموزشی هنری را روی فعالیت های هنری خاص در جهت مهارت آموزی و نیز مشارکت های گروهی و اجتماعی در جعت تغییر در نگرش و در نهایت تغییر در زندگی کودکان این سن قرار داده ام و امیدوارم مربیان گرامی بتوانند این شیوه نامه را تا حدی زیادی اجرا کنند و نتیجه آن را در پایان سال با توجه به برنامه ها ببینند.

به راستی نگرش ما برای ورود بچه ها به دنیایی که سراسر در حال تغییر و دگرگونی است چیست ؟ تکنولوژی با سرعت زیاد در حال پیشرفت است الان دیگر در هر منزلی کامپیوتر – لب تاپ ماهواره و در دست هر کودکی یک گوشی هوشمند است .

در این دنیا دیگر معیارها در همه زمینه ها تغییر کرده است و.. ودر نهایت این وظیفه ماست که بتوانبم کودکان را آماده کنیم برای این که بتوانند با فرا گیری علم وهنر و بالا بردن مهارت های علمی فرهنگی و هنری خود در آینده تغییر خوبی در زندگی خود ایجاد کنند و این مهم اتفاق نمی افتد مگر اینکه  دو چیز در کنار هم قرار بگیرند یکی علم آموزی (آموخته ها ) و دیگر مهارت های فردی و اجتماعی .

یک کودک تا قبل از رسیدن به این مقطع سنی بیشتر وقت خود را در منزل و مدرسه سپری میکرد و به مرور زمان و با بالارفتن سن کودک او با دنیا های خاص دیگری آشنا میشود میخواهد تجربه کند علم آموزی کند و در نهایت این ارتباط و شناخت ها مسیر زندگی او را رقم خواهد زد .

حال شاید تعجب کنید که این موضوع چه ارتباطی با هنر بچه ها دارد ؟ باید بگویم به نظر من که سالها به عنوان مربی و کارشناس هنر کودکان با بچه ها کار کرده ام ،هنر میتواند بستری مناسب برای روابط اجتماعی و فرهنگی وهنری .. باشد بچه ها با هنر میتوانند بیاموزند خلاق باشند ارتباط برقرار کنند و تجربیات خود را منتقل کنند و از تجربیات دیگران استفاده کنندو در نهایت توانایی تغییر در نگرش و زندگی خودشان را سبب شوند .

بچه ها  با هنرمیتوانند به اوج کمال و انسانیت و اعتماد بنفس برسند به شرطی که مسیر هنر به کلاس و چند جلسه نقاشی ختم نشود . من در این شیوه نامه سعی کردم که با توجه به متد آموزشی روز دنیا مسیری  را برای شما ترسیم کنم که شما با بچه ها در این مسیر ضمن آموختن و خلاقیت و مهارت ها لازم برای زندگی به مرور بچه ها را نسبت به خانواده و محیط خانه و مدرسه و در پایان شهر و کشور خود با مسئولیت پرورش دهید .

میخواهم کودکان به نحوی  شخصیت واقعی آنان در این راستا به مرور شکل بگیرد و آماده شوند که به مرور زمان و بعد از چند سال وارد جامعه به عنوان یک شخصیت مفید و واقعی  شوند.

شاید یکی از مهمترین گروه های سنی در زمینه آموزش های خاص فرهنگی هنری و اجتماعی کلاس ششم ها باشند.این گروه سنی به واسطه اینکه مراحل دبستان را پشت سر گذاشته اند وارد مرحله ای جدید ازدرس و زندگی شده اند که خود را آماده میکنند برای اینکه در یک فضای آموزشی جدید در سال آینده قرا گیرند.

این گروه از بچه ها با ۵ سال آموزش در مقطع اول تا پایان پنجم دبستان وارد یک مقطع شده اند که به نظرم بایستی خود را آماده کنند برای دوره جدید تحصیلی . قبلا کلاس ششم نداشتیم  و یک کودک بعد از مرحله دبستان وارد راهنمایی میشد که نگرشی خاص برای هنر آنها معمولا در نظر گرفته میشد مثلا کتاب هنر داشتند اما با شروع کلاس ششم جای هنر برای این مقطع خالی ماند و خیلی به آن پرداخته نشده است .

خیلی از اولیا فکر میکنند وقتی فرزند آنها به این سن رسید دیگر نقاشی و ..هنر برای او لازم نبست تصور آنها از هنر سرگرمی و بازی است که البته نباید هم به آنها خرده گرفت چون واقعا نگرشی منطقی بر هنر کودکان در جامعه آموزشی ما نیست  و تصور میکنند خواندن زیاد و … حرف اول را میزند.

ما به بچه ها این مقطع سنی میخواهیم با نگاهی جدید و با دریچه ای نو هنر را به آنها معرفی کنیم من در این شیوه نامه میخواهم روی چند موضوع تکیه کنم و از شما هم میخواهم این چند اصل را فراموش نکنید .

الف : نقاشی با نگرش به متد روز دنیا به عنوان ارتباط با دیگران و بیان خاص تصویری آن

ب:آشنایی با مفاهیم وبیان های تصویری در جهت خلاقیت در ارتباط اجتماعی

پ: آشنایی با هنرتزئینی و کاربردی به عنوان فراگیری فن و مهارت

ج: توجه بچه ها  به عنوان افراد این جامعه که نسبت به خود ، خانواده ، مدرسه و جامعه  مسئول هستند.

د : توجه به این مساله که کودکان هم میتوانند باعث تغییر در زندگی و جامعه باشند

حال با توجه به این چند اصل  ما سعی میکنیم ضمن توضیح هر بخش به صورت خلاصه به بیان آموزش های هر کدام بپردازیم و همین ابتدا از شما میخواهیم ذهنیت خود نسبت  به آموزشهای متداول و تکرار پاک کنید چون در این شیوه نامه قصد داریم دریچه نو به هنر کودکان را با کمک شما باز کنیم .

دراین مقطع سنی  که بچه ها۱۲ سال تا ۱۳ سال را شامل میشود بحث هنر و آموزش های هنر سمت وسوی جدیدی به خود میگیرد چرا ما میخواهید کمی در این خصوص با جدیدیت بیشتری کار کنیم

در این مقطع سنی بچه ها نسبت به جامعه و .. دیدگاهشان تغییر یافته دیگر آن کودکان اول دبستان نیستند که فقط به بازی و سرگرمی مشغول شوند این بچه ها حال نسبت به جامعه خانواده و دوستان خود عکس العمل نشان میدهند حرفها و نگرش دیگران برایشان اهمیت دارد آنها میخواهند بیشتر بدانند و حس رقابت و توجه به آنها بیشتر شده است .

همانطور که قبلا گفته شد در این مقطع ما نقاشی ودر کل هنر کودکان را با یک نگرش جدید با متد روز جهان  آموزش میدهیم میخواهیم بچه های این سن اگر نقاشی میکشند بدانند که نقاشی و هنر در زندگی و فکر آنها چه نقشی دارند . به ین خاطر بچه ها کم کم  هنر را به عنوان ابزاری برای قدرتمند شدن، آموختن حرفه و خلاق شدن  و کسب مهارت های اجتماعی و هنری در نظر خواهند گرفت این بچه ها آماده میشوند تا بیشتر در جامعه باشند و بیشتر در جریان مسیرجامعه قرار گیرند. و بتوانند تغییر دهند و خلاق و نو اور باشند

این مجموعه شامل ۲۲ درس در قالب نقاشی- سفالگری – تلفیق مواد گوناگون و… است که به صورت منسجم و پی درپی طراحی و برنامه ریزی شده است.و شما میتوانید در همین سایت در قسمت فروشگاه این شیوه نامه را با قیمت بسیار اندک خریداری کنید

امادر این سایت و در قسمت آموزش هنر برای ششم من سعی میکنم جدیدترین و کاربردی ترین شیوه های آموزش هنرهای مختلف و متناسب با این گروه سنی را در اختیار شما قرار دهم و از این رو سعی کنید هر روز یا یک روز در میان به سایت سر بزنید و از آموزشهای جدید اطلاع پیدا کنید و یا از طریق کانال تلگرام هنر کودکان در جریان قرار بگیرید

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.artkoodak.ir/?p=1021
آقای مهربان
من علیرضا قالیجاری مدیر برند آقای مهربان با بیش از بیست سال فعالیت در زمینه آموزش هنر به کودکان و مربیان هنری کودک فعالیت رسمی خودم را از سال 95 در فضای مجازی آغاز کردم و با راه اندازی وبلاگی با عنوان آموزش تکنیک های نقاشی کودکان و نیز کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام تلاش کردم تجربیات خودم را در اختیار مربیان و اولیای علاقمند به هنر کودکان قرار بدهم و در حال حاضر این سایت یعنی سایت هنر کودکان به عنوان مرجع در اختیار مربیان و اولیای علاقمند به هنر کودکان قرار دارد.
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

2 نظر در مورد ۵ اصل برای لزوم درس هنر ششم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *