تجربه آموزی پیامد رفتار کودکان
رفتارهای کودکان با توجه به روحیات و معلفه های دیگر میتواند متفاوت خاص دور ار از ذهن و … باشد. کودکان گاهی برای ذهنیت ها و واکنش های عصبی خودشان واکنش های خاصی انجام میدهند مثلا نصبت به تذکر واکنش منفی دارند و..وقتی چیزی را به کودک تذکر می دهید و او قبول نمی کند ،اگر خطری او را تهدید نمی کند، اجازه دهید پیامد رفتارش را خودش تجربه کند …
تجربه پیامد رفتار یکی از ویژگی های آزادی عمل در کودکان است در این نوع برخورد کودک سعی میکند عمل منفی خودش را تکرار کند و این باعث میشود تجربه کند و این تجربه تلخ برای او درس عبرت خواهد شد.
مثلا شما به کودک می گویید:
اگر اسباب بازیت را پرتاپ کنی ،میشکند
و او همچنان رفتارش را تکرار کرد ،شما فقط نتیجه عملش را بگویید و محیط را ترک کنید .
اگر باز تکرار کرد ،بگویید اگر شکست دیگر از این اسباب بازی نداری و برایت نمی خرم و از اتاق بروید .
اگر مدام حرفتان را تکرار کنید، سبب لجبازی او می شوید .
پس اجازه دهید خودش به نتیجه مورد نظرمان برسد .
دیدن بازخورد عمل :
با این رفتار شما کودک به مورد به نتایجی خواهد رسید که این نتایج حاصل اجبار شما نیست و این خود کودک است که به این نتایج رسیده که د مورد آن را برای شما بیان میکنم
۱.سبب اعتماد کودک به حرفهای شما می شود .
۲.چون شخصا تجربه کرده است ،فراموش نمی کند.
بعد از آن هرگز نگویید:دیدی گفتم .
سرزنش و نصیحت ممنوع…
مطمنا میدانید سرزنش و طعنه زدن یکی از رفتارهای اشتباه بزرگسالان است اینکه شما بگوئید دیدی گفت و یا مدام سرزنش کنید مطمنا نتیجه برعکس به شما خواهد داد
بعد از اینکه اتفاق برای اسباب بازی کودک افتاد یا آن عملی که شما به کودک سفارش کردید که انجام ندهد یا در موردش حرفی نزنید یا فقط با او همدردی کنید و بگویید من هم یک دفعه این اتفاق برایم افتاد؛فهمیدم که دیگه تکرار نکنم.
هدف ما تحقیر یا سرزنش کودک نیست ،بلکه تجربه شخصی اوست و تا تجربه نکند مهارتی کسب نخواهد کرد.
این موضوع در دنیای هنرکودکان و در کلاس های کودکان بسیا زیاد دیده میشود اینکه بعضی از مربیان به صورت ناخودآگاه فقط نصیحت میکنند و فقط امرو نهی میکنند یک رویکرد آموزشی و رفتاری اشتباه است. مطمنا شما میدانید کار هنری مانند نقاشی – کاردستی – سفالگری و.. فعالیت های عملی هستند و این فعالیت ها عملی آزمون و خطای زیادی دارند و اگر کودک اشتباه نکند مطمنا یاد نخواهد گرفت
ما بزرگترها دوست داریم کودک اشتباه نکند دوست داریم او فقط اجرا کند و اگر در کاری اشتباه کرد و یا اینکه واقعا دوست داشت آن کار را انجام دهد در حالتی که اشتباه هم باشد ما فقط سرکوفت میزنیم و با سرزنش ذوق و علاقه کودک را خراب میکنیم
من در تجربه آموزی پیامد رفتار کودکان را برای شما گفتم تا بدانید هزاران نکته آموزشی در این زمینه هست و به دو دلیلاین مطلب میتواند نگاه شما را به بعضی موضوعات تغییر دهد .
دلیل اول این بود که شما با یکی از راهکارهای اشتباه مربیان هنری آشنا شوید و دلیل دوم این است که بدانید دنیای هنرکودکان با روانشناسی کودکان پیوندی عمیق دارد و اگر به صورت تخصصی و حرفه ای میخواهید مربیگری را ادامه دهید باید بدانید که روانشناسی بخشی مهمی از دانش اندوزی شماست و باید در این زمینه مطالعات زیادی داشته باشید
اگر به صورت اتفاقی وارد این صفحه و سایت هنرکودکان شوده اید بدانید مجموعه تخصصی هنر کودکان با بیش از ۲۵ سال فعالیت در زمینه آموزش هنر به کودکان و برگزاری دوره های مربیگری هنری کودکان دارای اعتباری جهانی است و از سراسر دنیا مربیان هنری در این مجموعه به صورت آنلاین دوره می بینند
شما هم اگر دوست دارید به صورت تخصصی وارد جریان مربیگری هنری کودکان قرار بگیرید کافی است ضمن مطالعه این سایت با بیش از ۲۰۰۰ مطلب تخصصی با شماره زیر تماس بگیرید و مشاوره دریافت کنید.
روانشناسی ساده رفتار با بچه ها
۰۹۳۹۱۸۱۸۵۴۵
علیرضا قالیجاری مدیر سایت هنرکودکان
تجربه آموزی پیامد رفتار کودکان
آیا یک مربی هنری لازم است به صورت تخصصی روانشاسی کودک بداند ؟
البته اگر یک مربی هنری دانش آموخته روانشناسی کودک باشد مطمنا به تدریس او بسیار کمک خواهد کرد اما لزوما نیاز نیست به صورت تخصصی باشد همینکه آشنایی و مطالعه باشد کافی است
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.